Så lurade Taylor Swift döden

Att de gamla skivbutikerna sakta dör ut har vi redan förstått.Nu har dessutom liemannen loggat in på nätet.Allt hopp står till Taylor Swift.

Foto:

Krönika2014-11-08 12:30

Jag är inte den första att romantisera kring tiden då människan begav sig in till civilisationen för att ge öron, kropp och själ en musikupplevelse.

Det har sagts förr – och troligtvis bättre än nu – känslan av att gå in i en faktisk affär och bläddra bland skivor är svår att slå. Jag är en av dem som fortfarande föredrar att bege mig till en butik där jag kan ta ett fodral i min hand och betala i kassan för det jag vill lyssna på. Nuför­tiden krävs det besök i större städer för att återuppleva detta (Storheden och bensinmackar kan inte hjälpa oss).

Men vi ska inte fastna i den utläggningen igen. I stället ska vi prata framtid.

Och Taylor Swift.

Det slog mig när jag surfade in på en av nätets skivbutiker för att fixa en avtackning till vår eminenta och saknade nöjesredaktör Henrik Boström – ”Här var det länge sedan jag var inne”, tänkte jag.

Samtidigt frågade Duo-kollega Stellan Mäki ”Vilka köper skivor på nätet nuför­tiden?”. Ja du. Vem gör det egentligen?

Både jag och Stellan anser oss vara mycket musikintresserade och så sent som förra julen beskrev min mamma mig ”som en tonåring” eftersom jag bara önskade mig skivor och filmer i julklapp. Men inte ens vi surfar in på skivbutikerna för att beställa hem ett paket längre.

Liemannen har gjort sitt i de mellanstora centrumkärnorna och sitter hemma med en kolsvart laptop i knät. Nästa verksamhet att möta döden börjar på www.

Det är därför jag inte kan låta bli att le åt en 24-årig superstjärna från Pennsylvania.

Taylor Swifts album ”1989” anses av många vara ett av årets absolut bästa och efter att ha läst recensionen som publicerades på Duo Nöjes sida kunde jag inte låta bli att ge henne en chans.

För varje dag som gick utan att ”1989” dök upp på Spotify blev jag mer och mer otålig. Hemma lägger jag fortfarande på nålen i vinylspelaren eller lägger i en cd i köket – men så fort jag lämnar hemmet dröjer det inte många sekunder innan jag fipplar upp telefonen för att låta Spotify ackompanjera varje steg jag tar.

Den här veckan var det meningen att Taylor Swift skulle visa mig varför hon är så hyllad. Men Taylor Swift hade andra planer.

I stället för att agera bakgrundsmusik till mina cykelturer mot jobbet och promenader med hunden plockade hon bort alla sina tidigare album från Spotify.

Till och med erkänt svårflirtade band som Metallica och Led Zeppelin finns tillgängliga. Men Swifty vill inte vara med.

Inbokat möte med Liemannen?

Nej. ”1989” gick rakt in som etta på Billboard 200 och är den skiva som sålt bäst på en vecka sedan ”The Eminem show” släpptes för tolv år sedan.

Hoppsan. Det finns hopp.

Taylor Swift har inte själv uttalat sig om beslutet men har tidigare uttryckt sig negativ till musik som i princip är gratis. Jag hade gärna lyssnat på hennes senaste verk i hörlurarna, men jag kan inte låta bli att le åt tanken på att i stället cykla in till stan och köpa skivan.

Åsikterna om huruvida Spotify är räddningen eller döden för skivbranschen går i sär. Men det är svårt att tala emot 1 287 000 sålda exemplar utanför musiktjänstens väggar.

Jag tror inte att hennes val på egen hand gör att musikfantasterna hittar tillbaka till affären men jag hoppas att det stoppar en obehaglig utveckling.

Kalla mig stenålders eller del av ett utdöende släkte.

Men samtidigt som jag åter skakar liv i en skivbeställning från nätet smäller Liemannen ihop sin laptop tillfälligt och börjar fippla efter telefonen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!