Albin Johnsén feat Pa – ”Upp i luften”
Upptempo, svensk hiphop med en enkel refräng: "Alla till höger, alla till vänster, händerna upp i luften nu". Albin Johnséns trendiga hiphopverser lyfter låten, resten känns som en hybrid av Samir & Viktor och Anis Don Demina. Det går att önska mer av refrängen, men samtidigt är det ett obligatoriskt inslag i Mello-lineupen som den dansanta barnfavoriten. Pa bidrar med Panetoz klassiska lekfullhet som har goda chanser att få Coop arena att lyfta – möjligen hela vägen till final. Klart står i alla fall att den kommer spelas flitigt på förskolor runt om i landet.
Maja Ivarsson – ”Kamikaze life”
Rocksångerskan kommer bjuda på en cool poprock-dänga med ett tydligt Ivarssons-id som kastar en tillbaka till tidigt 2000-tal. En mellofierad rock-låt helt enkelt, men frågan är om det är fem för många "wohoo" i texten för att gripa en av de åtrådda finalplatserna? Bäst är Maja Ivarssons röst som med rätt paketering på scen kan stänka lite välbehövligt bläck på den rosa rekvisitan under lördagens musikfest.
John Lundvik – ”Voice of the silent”
Melloveteranen som tagit tre direkta finalplatser på tre försök står för lördagens mest traditionella bidrag. Med sin skönsjungande stämma och en arena-kompatibel upptrappning kommer John Lundvik leverera ett Bregott-doftande, men fint, budskap. Låten sticker inte ut och ger känslan av att man hört den tidigare, men i en trygghetssökande tid är det möjligt att det är precis det här typiska Mello-soundet som går hem mellan chipsätandet och slö-scrollandet i tv-sofforna. Kanske så pass att det blir en fjärde finalplats i rad.
Meira Omar – ”Hush hush”
Love is blind-profilens låt är medryckande och lekfull med stark Bollywood-känsla. Med inslag av både hindi och dari känns den nytänkande och kul där numret är lätt att se framför sig. Är man en trogen följare av hennes sociala medier tror jag att man även kan ana hur koreografin kommer att se ut. Bidraget låter snarare som ett Eurovision-bidrag än en Mello-deltävling i Sverige, en stor kontrast till föregående bidrag och ett välkommet tillskott till Mellohimlen.
Adrian Macéus – ”Vår första gång”
Svensk pop om förväntansfull kärlek som troligen kommer segla upp på svensktoppen när låten släpps på Spotify och bli en välspelad P3-låt. Med starka influenser från Viktor Leksell är låten både nynnbar och peppig, men har jag inte hört den förut? Frågan är om det räcker med en lite väl generisk låt av en doldis för att skapa Mello-magi.
Linnea Henriksson – ”Den känslan”
Poppigt, lite jazz med influenser från 60 -tal. Linnea Henriksson är mer Linnea Henriksson än någonsin och det är underbart. Det märks att låten initialt skrevs till hennes kommande album inte som en riktad Mello-låt. Den är inte lika arena-kompatibel som de andra bidragen som också är mer åt det dansanta-hållet, men med skicklighet och finess för artisteri bidrar hon med ett varmt komplement till de andra svensktextade låtarna.