"Musikbranschen överlever med hjälp av upplevelser"

Anna Holmberg  Nöjesredaktör

Anna Holmberg Nöjesredaktör

Foto: Pia Hanzi

Krönika2009-01-30 06:00
När jag föddes hade 70-talet precis gått över till 80-tal och musiken gick mot glittrigare tider och byttes ut mot Pernilla Wahlgren och Carola. Stentvättade jeans och pudelfrisyr var senaste modet och Michael Jackson fick alla att vilja vara "bad". Neonrosa kavajer byttes ut mot flanellskjortor i början av 90-talet och glamouren var slut. Grungen fick fäste i den nya tonårsgenerationen för att sedan glömmas bort och bredda väg för nya musikstilar. Pojkbanden fick sitt stora genombrott redan på 60-talet med The Beatles i spetsen, men 90-talet var årtionden då de dök upp i varje gathörn. New Kids on the block och Take That mjölkade tonårsflickorna på sina sista fickpengar och höll sig kvar i rampljuset tills alla miljoner hade tjänats in. 2000-talet kom och gav nedladdningen ett ansikte.

I dag förlorar skivbolagen stora summor pengar och artisterna som var "någon" på den tiden det begav sig gör comeback och turnerar runt om i världen för att tjäna nya pengar. Frågan är vad som väntar runt hörnet. Det är mindre än ett år kvar till 2010 och musiken är en viktig del i varje ungdomsgeneration. Som jag skrev i gårdagens tidning så gapade många stolar tomma på Kulturens hus under The Soundtrack of Our Lives konsert. Hultsfredsfestivalen går back och Roskilde säljer inte slut på biljetter som förr i tiden. Nedladdningarna ökar av både film och musik. Vi konsumerar inte underhållning som för tio år sedan.

Det är ett stort problem när artister slutar producera musik och som Ebbot Lundberg i Soundtrack sa "Vi tjänar inte pengar på att sälja skivor något mera, vi gör det genom att turnera". Musik är ett sätt att utrycka sina känslor på. När det tas för givet och väljs bort tror jag att en del av vår livsglädje försvinner. Att gå på konsert innebär att man måste resa sig från datorn och gå ut för att möta verkligheten. Men det är värt det, jag lovar. Jag tror att framtidens musikbransch kommer att överleva med hjälp av upplevelser och det är vi konsumenter som måste följa med i utvecklingen om vi ska kunna få höra nya musikstilar födas i framtiden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!