"Musikbranschen överlever med hjälp av upplevelser"
Anna Holmberg Nöjesredaktör
Foto: Pia Hanzi
I dag förlorar skivbolagen stora summor pengar och artisterna som var "någon" på den tiden det begav sig gör comeback och turnerar runt om i världen för att tjäna nya pengar. Frågan är vad som väntar runt hörnet. Det är mindre än ett år kvar till 2010 och musiken är en viktig del i varje ungdomsgeneration. Som jag skrev i gårdagens tidning så gapade många stolar tomma på Kulturens hus under The Soundtrack of Our Lives konsert. Hultsfredsfestivalen går back och Roskilde säljer inte slut på biljetter som förr i tiden. Nedladdningarna ökar av både film och musik. Vi konsumerar inte underhållning som för tio år sedan.
Det är ett stort problem när artister slutar producera musik och som Ebbot Lundberg i Soundtrack sa "Vi tjänar inte pengar på att sälja skivor något mera, vi gör det genom att turnera". Musik är ett sätt att utrycka sina känslor på. När det tas för givet och väljs bort tror jag att en del av vår livsglädje försvinner. Att gå på konsert innebär att man måste resa sig från datorn och gå ut för att möta verkligheten. Men det är värt det, jag lovar. Jag tror att framtidens musikbransch kommer att överleva med hjälp av upplevelser och det är vi konsumenter som måste följa med i utvecklingen om vi ska kunna få höra nya musikstilar födas i framtiden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!