(Denna krönika publicerades 9 januari 2016.)
Det nya året har knappt börjat, men vi vet redan att det inte blir så gott, i vart fall inte för tågtrafiken. Det är som det var förra året och ett antal år dessförinnan. De nya tågen klarar inte Norrbottens klimat eller så är det de nya tågbolagen i det avreglerade järnvägssystemet som inte klarar lika många minusgrader som det gamla järnvägsmonopolet klarade.
Annars får ju veta att vi befinner oss i en global uppvärmning. Vi läcker för mycket koldioxid och världen samlas till krismöten för att hejda klimatförändringen. Varför blir det inga svenska krismöten om vårt järnvägssystem som numera inte klarar klimatet, trots att det bara blir varmare?
Vi har ett norrländskt rullande skämt med namnet Norrtåg. När termometern sjunker, ställer detta bolag genast in trafiken med hänvisning till passagerarnas säkerhet. Passagerarna hänvisas till ett annat tågbolag, den bolagiserade resten av det statliga affärsverk som hette Statens Järnvägar. Det bolagiserade verket heter nu SJ AB, har gamla lok och vagnar, men klarar klimatet och klarade även det gamla, innan klimatkrisen.
I onsdags rapporterades det på Facebook om 42 minusgrader på järnvägsstationen i Gällivare. Det gamla SJ-tåget rullade, men Norrtågs nya, fina tåg stod kvar i Kiruna.
Företrädarna för skämtet Norrtåg säger att de vill värna om vår säkerhet när de lämnar oss kvar i kylan på perrongen. Det är större risk att frysa ihjäl där än i tåg som inte ställts in. I Sverige har det rullat tåg i snart 160 år och ännu har inga passagerare dukat under i tåg som blivit stående i kylan ute på linjen.
Året blev inte heller så gott i andra änden av Järnvägssverige. En ungersk pust drog in i Rosenbad och den tidigare så flyktingmottagarvänlige Stefan Löfven byggde staket för att stoppa de som kommer med tåg på flykt från krigen. Det låter som överste Sandels uppmaning till soldaten Sven Dufva i Fänrik Ståls sägner: "Släpp ingen djävul över bron, håll ut en stund ännu!".
Sven Dufva behövde inte kontrollera legitimationen. Det måste dagens soldater vid bron. Men finns det legitimerade flyktingar?
Stefan Löfvens ungerske premiärministerkollega Viktor Orbán skrattar säkert hela vägen till Bryssel inför nästa möte med de andra regeringscheferna. Skrattar gör säkert också Sverigedemokraterna som numera får kalla krigsflyktingströmmen för "migration" utan att bli motsagda av intervjuande Sveriges Radio-journalister.
Vågar vi önska en god fortsättning?