En enorm svart droppe faller mot golvet. Ljusdalskonstnären Jini Hedbloms skulptur "Mahsa" hänger tungt från taket och är uppkallad efter 22-åriga Mahsa Zhina Amini, som greps av moralpoliser i Teheran som tyckte att hon inte täckt håret ordentligt. Hennes död efter gripandet startade en stormvåg av demonstrationer, och fångas nu upp även i Vårsalongen.
– Det är en tår av tagel som svävar över golvet, mycket ekvilibristiskt, säger vice konsthallschefen Isak Nilson, ny ordförande för Vårsalongens jury.
Rekordmånga – över 4 000 personer – sökte till årets salong på Liljevalchs i Stockholm som liksom alltid är öppen både för utbildade konstnärer och autodidakter. Tillsammans med konstnären Jockum Nordström, just nu aktuell med en egen utställning i konsthallens nya tillbyggnad, och konstvetaren Isabella Nilsson, ordförande för Kungliga Akademien för de fria konsterna, har han valt ut 298 konstverk till en salong som åtminstone delvis präglas av något slags nordiskt vemod men också rymmer omvärldens turbulens.
Granne med tåren i tagel visas Charlotte Grunewalds textilkonst med motiv från krigets Ukraina. Med nål, tråd och tyg skildrar hon sorgen hos en gammal kvinna i raggsockor utanför sitt utbombade hus. Grunewald har även broderat de plågade ansiktsuttrycken hos människor som tagit skydd i tunnelbanan.
– Det är väldigt ömsint och empatiskt gjort, säger Isak Nilson.
Júlia Lobosco från Göteborg tar sig i stället an en stor brasiliansk korruptionshärva som avslöjades efter ett polisingripande under täcknamnet "biltvätt". Med fingrarna tecknar Júlia Lobosco de korruptionsanklagades ansikten i den mörka smutsen på en vit minibuss som hon sedan spolar rent med en hård högtryckstvätt. Ansiktena dröjer sig kvar i billacken – Loboscos videoverk berättar om ett avslöjande som födde hopp men också deppiga insikter om ett smutsigt system, resonerar Isak Nilson.
Men motivmässigt är det snarare naturen som är Vårsalongens huvudtema, bland annat i Annika Anderssons vävda lavastenar sammanbundna av gröngult garn, ett slags stiliserad isländsk äng.
Josefin Wedel visar sitt skira "Sommarlandskap", ett träsnitt och kollage med vackra växter i försommargrönska. Salongens äldste konstnär, 89-årige Per Torvald, har täljt och målat fåglar som rödhake och nötväcka, som han har arrangerat på omsorgsfullt utvalda trästycken.
Björn Ahlberg och Johan Sandlers "Bögberget" i brons föreställer klippor och syftar på Brunnsviken i Stockholm dit homosexuella tog sig för att kunna träffas utan att stoppas av polisen.
Men naturmotiven bär också upp det nordiska vemodet och ensamheten, framhåller Isak Nilson. Ett exempel är Mattias Fagerholms etsningar av kvarlämnade frötallar på kalhyggen, majestätiska solitärer som har långt till närmsta granne.
På Vårsalongen finns också legokonst, AI-genererade rymdlandskap och vad som kanske är en av världens minsta trägubbar, levererad till Liljevalchs i en sliten liten tändsticksask.
Tre norrbottningar medverkar i Liljevalchs vårsalong 2023. Leif Å Larsson, Orrbyn, är med för fjärde året i rad. Denna gång med pyrografin "Kukkola".
För andra gången har Sven Teglund, Luleå, blivit uttagen. Han visar sin installation "Släktträd", med nio akvareller.
Luleåbon Andreas Lindström kom in på första försöket. Hans bidrag är en oljemålning med titeln "Kalhygge".
Vårsalongen 2023 visas till 23 april 2023.