Pihls landskapsmÄleri visar pÄ genrens styrkor

Staffan PihlNorrbottens museum, LuleÄPÄgÄr t o m 28 mars

"Tansch-gÄrden", Staffan Pihl.Foto: Ida Folkesson

"Tansch-gÄrden", Staffan Pihl.Foto: Ida Folkesson

Foto:

KONST2009-02-12 06:00
För er som lÀser den hÀr recensionen och ocksÄ tittar pÄ bilderna som hör till mÄste jag sÀga att ett fotografi inte gör Staffan Pihls konst rÀttvisa.
Nej, man mÄste se den in real life för att uppleva den pÄ riktigt. DÄ blir man varse hur penseldragens spÄr i akrylen glÀnser, hur laveringarna lÀgger sig som lÀtta slöjor över landskapen och frammanar partiklar och stoff i solljuset, hur de kraftiga fÀrgklickarna accentuerar strukturer i det avbildade materialet och samarbetar med de matta, skuggiga, naturalistiska detaljerna.
Staffan Pihls mÄlningar sammanfattar ungefÀr precis allt som jag gillar med naturlistiskt landskapsmÄleri; en symbios mellan det förestÀllande och semiabstrakta fÀrgelement som skapar en spÀnnande balans för betraktaren.

FÀrgvalen Àr ocksÄ intressanta. För naturligtvis hÄller sig Pihl Àven hÀr inom det verklighetstrogna, men han understryker ocksÄ naturens förmÄga att skapa nyanser som avviker frÄn det förvÀntande - utan att man tÀnker pÄ det om man inte analyserar det noggrant. Det kan vara det turkosa i en solflÀck eller en ljust lila skiftning i en björkstam.
OvanpÄ detta förekommer ocksÄ ett slags filter, som gör att motivet framtrÀder ungefÀr som pÄ Àldre fÀrgfotografier - en viss fÀrgavvikelse som ger patina Ät motivet.
Det Àr vilsamt men ÀndÄ spÀnnande. Kraftfyllt men ÀndÄ avslappnat.
Och dÀrmed sÀllar sig Staffan Pihl till de mÀstare som kan behandla naturen utan att det blir hötorgskonst av alltihop.
TvÀrtom skulle jag sjÀlv gÀrna ha en Pihl pÄ vÀggen hemma.
Det finns ocksÄ nÄgra mÄlningar med fÄgelmotiv dÀr Pihl tagit nÄgra prövande steg Ät sidan. Det mÀrks att han har ambitionen att efter denna debututstÀllning gÄ vidare och pröva nya saker.
I fĂ„gelmotiven har han slagit an en mer dramatisk och kraftfull ton. Skarpare, bredare penslar, en mer inspirerad och nonchalant hĂ„llning till motivet - utan att för dens skull bli slarvig.
De kraftiga nÀbbarna och fÄglarnas teckong fylls av hetta och vittnar pÄ nÄgot sÀtt om ett uppvaknande, en framÄtriktning. Jag tror, och hoppas, att det hÀr inte Àr det sista vi sett av Staffan Pihl.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!