KonstnÀrsduo om begÀret efter vÀntade bilder

Fotograferna Klara KĂ€llström och Thobias FĂ€ldt utforskar dolda lager bakom "stora historier" – som flyktingkrisen eller Wikileaks. Nu visas deras verk om makt, medielogik och förvĂ€ntningar i en stor retrospektiv pĂ„ Hasselblad center.

Benedict Cumberbatch som Julian Assange, i verket "The fifth estate" frÄn serien Wikiland, 2014. Pressbild.

Benedict Cumberbatch som Julian Assange, i verket "The fifth estate" frÄn serien Wikiland, 2014. Pressbild.

Foto: Klara KÀllström och Thobias FÀldt

Konst2023-05-25 09:44

Samma dag som Storbritannien lÀmnade EU rapporterade landet om sina första fall av Covid-19. Och samma dag som Boris Johnson lÀttade pÄ coronarestriktionerna tÄgade Ryssland in i Ukraina. De mÀrkliga sammantrÀffandena illustrerar ocksÄ en medielogik dÀr strÄlkastarljuset bara riktas mot en sak i taget, anser fotografduon Klara KÀllström och Thobias FÀldt. Sedan 2005 har de tillsammans undersökt hur fotografier anvÀnds för att förmedla de dominerande berÀttelserna.

– Vi triggas av de stora narrativ som kablas ut i medierna och försöker titta pĂ„ dem ur ett annat perspektiv. Vi vill verka i glappet mellan det synliga och det berĂ€ttade. Vad Ă€r det vi ser och vad vet vi om det vi tittar pĂ„? Motsatsen Ă€r lika nĂ€rvarande – vad Ă€r det vi inte ser och inte vet? sĂ€ger Klara KĂ€llström och Thobias FĂ€ldt fyller i:

– Det handlar om hur vĂ„r blick formas av vĂ„ra förestĂ€llningar och i förlĂ€ngningen hur allas vĂ„r blick formar vĂ„rt kollektiva medvetande.

VĂ€nder blicken

Duon möttes 2005 i gemensam fascination över vĂ„ra förvĂ€ntningar pĂ„ fotografier. Nu har de en stor retrospektiv utstĂ€llning pĂ„ Hasselblad center i Göteborg, dĂ€r 14 projekt gjorda mellan 2011 och 2021 visas – och Thobias FĂ€ldt framhĂ„ller att det Ă€r fint och hedrande att "fĂ„ ta hand om sitt arbete" pĂ„ det sĂ€ttet.

De har fotograferat allt frĂ„n flyktingkrisen till politiska hjĂ€ltebilder av Che Guevara och Hillary Clinton. Under den ekonomiska krisen i Grekland vĂ€nde KĂ€llström och FĂ€ldt blicken frĂ„n Syntagmatorget dĂ€r strejken mot nedskĂ€rningarna pĂ„gick, och avbildade i stĂ€llet Akropolistemplet – som symbolbild för vĂ€sterlĂ€ndsk demokrati.

– I grund och botten var det vad protesterna handlade om, eftersom de skulle fĂ„ en bankchef som ledare av landet, och han inte var folkvald. Men i medierna framstĂ€lldes det som att det mest var brĂ„kstakar i Aten som gjorde uppror, sĂ€ger Klara KĂ€llström.

Arbetet fortsatte i serien "Lemon trees, no gardeners" (2015) dÀr duon tog upp hur bilden av det "grekiska slöseriet" konstruerades. Flera medier rapporterade att ett stort sjukhus hade ovanligt mÄnga trÀdgÄrdsarbetare, vilket skulle illustrera slöseri med skattemedel.

– Men de hade inga trĂ€dgĂ„rdsarbetare dĂ€r, de hade inte ens nĂ„gon trĂ€dgĂ„rd. De hade citrontrĂ€d, sĂ„ vi fotade i stĂ€llet citrontrĂ€den samtidigt som folket röstade om Ă„tstramningarna, sĂ€ger Thobias FĂ€ldt.

Besatthet av portrÀtt

KĂ€llström och FĂ€ldt har ocksĂ„ under lĂ„ng tid gjort en serie om Wikileaks. De slogs av vilka starka förvĂ€ntningar medier och allmĂ€nhet hade pĂ„ att fĂ„ se Julian Assanges portrĂ€tt. Men trots att duon vid flera tillfĂ€llen har besökt honom har de undvikit att sĂ€lja in typiska portrĂ€ttfotografier till tidningarna. I en omgĂ„ng fotograferade de med de ljusförhĂ„llanden som fanns pĂ„ Ecuadors ambassad dit Assange tagit sin tillflykt – vilket gjorde bilderna helt mörka. I ett annat av sina verk visade de istĂ€llet en bild av skĂ„despelaren Benedict Cumberbatch, som spelade Assange i en film frĂ„n Hollywood.

– BegĂ€ret efter bilder av honom har överskuggat avslöjandena. Jakten pĂ„ berĂ€ttelsen om Julian Ă€r det man har tagit fasta pĂ„ i stĂ€llet för att tala om det som videon som lĂ€cktes till Wikileaks handlar om, sĂ€ger Klara KĂ€llström.

Bara tre Ă„r efter att den sĂ„ kontroversiella videon avslöjade amerikanska krigsbrott i Irak anvĂ€ndes den i en spelfilm – och miste plötsligt sin sprĂ€ngkraft, enligt FĂ€ldt och KĂ€llström. De pekar ocksĂ„ pĂ„ att mĂ„nga nu undviker principfrĂ„gan kring vad som hĂ€nder om Assange utlĂ€mnas till USA.

– DĂ„ kommer man för första gĂ„ngen att applicera spionlagen pĂ„ en publicist och journalist, sĂ€ger Klara KĂ€llström och Thobias FĂ€ldt fyller i:

– Det Ă€r ett allvarligt angrepp pĂ„ allas vĂ„r pressfrihet.

Strukturer och sammanhang

Duon anvÀnder andra tidsrymder Àn journalistikens "höghastighetstÄg". I retrospektiven kan de dessutom koppla samman sina olika fotoserier, och arbetar aktivt för att komma bort frÄn sensationalismen i enskilda hÀndelser.

– Om man plockar bort det sensationella kan man se strukturer, sammanhang och kopplingar, sĂ€ger Klara KĂ€llström.

Fakta: KÀllström och FÀldt

UtstÀllningen visas mellan 27 maj och 24 september pÄ Hasselblad center i Göteborg.

Klara KĂ€llström och Thobias FĂ€ldt bor och arbetar i Göteborg. Deras samarbete inleddes 2005 och de har grundat förlagsplattformen B-B-B-Books och galleriprojektet FG2 i Göteborg. Klara KĂ€llström Ă€r ocksĂ„ doktorand i informatik vid Institutionen för tillĂ€mpad it och lektor i fotografi pĂ„ HDK Valand – Högskolan för konst och design, vid Göteborgs universitet.

Deras verk har stÀllts ut pÄ bland annat Unseen i Amsterdam, Le Bal i Paris, Aperture Foundation i New York, Kunstal Charlottenborg i Köpenhamn och CFF och Fotografiska i Stockholm.

Duon har erhÄllit Hasselbladstiftelsens fotoboksstipendium (2021) och Scanpix Stora Fotopris (2012 och 2006).

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om