Det gÄr fram nÄgra signaler. Sedan sprakar det till i telefonen:
ââKarin.
TT: Inte Mamma?
ââNej, det Ă€r mitt konstnamn. Jag tog det för 30 Ă„r sedan pĂ„ skoj. Det fastnade för det var sĂ„ bra och har förhindrat att jag blandas ihop med alla andra Karin Andersson.
Karin Mamma Andersson Àr en av Sveriges mest framgÄngsrika konstnÀrer internationellt. För nÀrvarande befinner hon sig i Paris, dÀr hon har vernissage för sin första stora separata utstÀllning i Frankrike: "Adieu Maria Magdalena". Den bestÄr av helt nya verk som hon mÄlat i sin ateljé i Stockholm under sommaren.
ââJag tror att det Ă€r min bĂ€sta utstĂ€llning nĂ„gonsin faktiskt. Men just nu Ă€r jag nervös, för jag ska göra en intervju med Le Figaro om nĂ„gra timmar.
TT: Ăr det nervöst att bli intervjuad?
ââBara nĂ€r det ska ske pĂ„ engelska. Jag har svĂ„rt att uttrycka mig om min konst pĂ„ ett annat sprĂ„k.
Intervjuer Àr hon annars van vid. Författaren Cilla Naumann har under Ätta dagar gjort utförliga intervjuer med henne för boken "Samtalen. En bok om och med Mamma Andersson". De bÄda vÀnnerna reste i februari 2022 till Villa San Michele pÄ Capri för att tala om Karin Mamma Anderssons konst.
ââVi var vĂ€ldigt ambitiösa. Varje morgon gick vi upp tidigt, Ă„t frukost och sĂ„ startade Cilla bandspelaren. Vi samtalade hela förmiddagarna. Under eftermiddagarna mĂ„lade jag, medan hon transkriberade texterna.
"Karin" Àr borta
PÄ bokens omslag har "Karin" försvunnit. DÀrav den inledande frÄgan om varför hon inte svarade som Mamma.
ââMamma Ă€r sĂ„ enkelt och bra. Ăven internationellt. Alla kan uttala det. Och eftersom det Ă€r mitt konstnamn kĂ€ndes det pĂ„ sin plats att bara anvĂ€nda det pĂ„ boken.
Att göra en intervjubok tillsammans med en vÀn har varit lustfyllt. NÀstan hela tiden.
ââIbland blev jag sĂ„ oerhört irriterad pĂ„ Cilla. Hon har ju varit journalist en gĂ„ng i tiden och kan vara sĂ„ dĂ€r envis som ni journalister kan vara.
TT: Du Àr inte helt bekvÀm nÀr hon vill prata pengar och vad din konst kostar.
ââJag ville verkligen inte prata om vad min konst kostar. ĂndĂ„ drog hon upp det dag efter dag. Jag slingrade mig som en Ă„l och sĂ„ satte hon sitt ljuster i mig om och om igen, sĂ€ger Karin Mamma Andersson och skrattar.
I boken berÀttar Karin Mamma Andersson att hon Àr vÀldigt intresserad av andra konstnÀrers biografier som vem de varit gifta med och sÄ vidare. Hon sÀger dÀr ocksÄ att hon sjÀlv inte vill stÄ i vÀgen för sin konst med sin person.
ââJag inser att det ligger nĂ„got dubbelt i det, men det Ă€r sĂ„ det Ă€r.
I bokens inledning skriver Cilla Naumann att det Àr ett "rÀtt skakigt par" som reser till Italien. Naumann sjÀlv har avslutat en cancerbehandling, Karin Mamma Andersson Àr "mitt i en separation" (frÄn konstnÀren Jockum Nordström).
ââJag ville stryka det först. SkilsmĂ€ssan var mellan mig och honom och jag vill inte utlĂ€mna honom pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. SĂ„ den tar vi inte upp. Men Cilla övertygade mig om att det dĂ€r med skakigheten Ă€ndĂ„ behövde nĂ€mnas.
TT: Varför?
ââFör att vĂ„rt mĂ„ende och vĂ„r situation prĂ€glade samtalen. Vi var lĂ„ga och ledsna och det fĂ€rgade av sig pĂ„ samtalen.
En vÄt dröm
Cilla Naumann och Karin Mamma Andersson lÀrde kÀnna varandra pÄ Karin Mamma Anderssons utstÀllning "Stargazer" pÄ Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm Är 2013. DÄ stÀllde hon endast ut nÄgra fÄ egna verk. Huvuddelen bestod av andra konstnÀrers verk.
ââDet hade varit en vĂ„t dröm för mig lĂ€nge. Att se hur mina inspirationskĂ€llor sĂ„g ut nĂ€r de hĂ€ngde tillsammans.
Hon följde upp med en liknande utstÀllning pÄ São Paulobiennalen i Brasilien nÄgra Är senare. PÄ sÀtt och vis fortsÀtter hon "Stargazer"-projektet med boken. I kapitlet "Inspiration" Äterfinns bland annat verk av "ÀlsklingskonstnÀrerna" Vincent van Gogh och Carl Fredrik Hill, tillsammans med Karin Mamma Anderssons reflektioner kring varför hon valt dem.
ââDet Ă€r ingen konstvetenskaplig analys. Jag kommenterar rent personligt vad det Ă€r som fĂ„r mig att tycka sĂ„ mycket om dessa konstnĂ€rers verk. Just van Gogh och Hill Ă€lskar jag för att de Ă€r sĂ„ besatta i sin konst.
TT: Ăr du ocksĂ„ besatt?
ââJa, det Ă€r jag faktiskt. Det förstod jag först till fullo nĂ€r jag gick in i en kris. Men dĂ„ stod det klart för mig att detta att vara konstnĂ€r Ă€r mitt sĂ€tt att klara av livet.