Hon gör konst av koreanskt militÀrskrot

Tavlor med hyvlad pĂ€rlemor, en tio meter lĂ„ng zeppelinare och militĂ€rt metallskrot frĂ„n grĂ€nsen mellan Nord- och Sydkorea – nu visas den asiatiska stjĂ€rnan Lee Bul för första gĂ„ngen stort i Norden.

"Det finns en skepsis kring dogmer, teknologi och acceleration, dÀr strÀvan efter snabba förÀndringar och belöningar ofta resulterar i det motsatta", sÀger kuratorn Johan Sjöström om Lee Buls konst. HÀr syns "Willing to be vulnarable".

"Det finns en skepsis kring dogmer, teknologi och acceleration, dÀr strÀvan efter snabba förÀndringar och belöningar ofta resulterar i det motsatta", sÀger kuratorn Johan Sjöström om Lee Buls konst. HÀr syns "Willing to be vulnarable".

Foto: Mark Blower

Konst2023-03-10 07:15

Hon har kallats en av Asiens viktigaste konstnÀrer. Lee Bul har varit verksam sedan slutet av 1980-talet men har inte förrÀn nu sin första separatutstÀllning i Norden, pÄ Göteborgs konstmuseum. DÀr fokuserar man pÄ hennes 15 senaste Är, och sÀrskilt pÄ de stora skulpturerna.

PÄ museet hÀnger bland annat en gigantisk zeppelinare i silvermetallic. MÄnga av hennes teman knyts ihop i det verket, enligt kuratorn Johan Sjöström.

– I det speglas bĂ„de farhĂ„gor om hur skadlig avancerad teknologi kan vara, trots ofta goda intentioner, men det visar ocksĂ„ att det finns stora möjligheter i den utvecklingen som kan vara till gagn för mĂ€nniska och civilisation, sĂ€ger han.

Utmanar kvinnors marginalisering

Lee Bul blev konstnÀr under en tid dÄ Sydkorea fortfarande var en militÀrdiktatur, och kvinnors rÀttigheter var kraftigt begrÀnsade. Hon började göra performances pÄ bussar och i gatukorsningar, och har fortsatt att kommentera kvinnors marginalisering i patriarkala miljöer.

– Hon bar avancerade drĂ€kter med extra huvuden, armar och tentakler. DĂ„ och dĂ„ föste polis eller ordningsvakter bort henne. MĂ„nga förstod nog inte att hon höll pĂ„ med konst ens. DĂ„ handlade det mycket om den kvinnliga kroppen, rĂ€ttigheter, vĂ„ld och maktrelationer, sĂ€ger Johan Sjöström.

Han framhĂ„ller hennes intresse för hur samhĂ€llet rymmer bĂ„de stora framsteg inom ekonomi, urbanisering, vĂ€lfĂ€rd och teknologiska system, men Ă€ven hur de berĂ€ttelserna hĂ€nger ihop med motsatserna – med olyckor, katastrofer, konflikter och kollaps. HĂ€r visas bland annat "Scale of tongue", som handlar om Sydkoreas Estonia, en tragisk fĂ€rjeolycka dĂ€r 300 mĂ€nniskor omkom.

Ett av materialen i verket Àr neopren, som finns i dykardrÀkter.

– Hon anvĂ€nder vĂ€ldigt laddade material. Det Ă€r ofta material som speglar idĂ©er kring sönderfall och spĂ€nningar mellan natur och mĂ€nsklig aktivitet, sĂ€ger Johan Sjöström.

NedsmÀlt militÀrskrot

I utstÀllningens största verk, "Aubade", har Lee Bul smÀlt ner militÀrt skrot frÄn den demilitariserade zonen mellan Nord- och Sydkorea. "Aubade" Àr ocksÄ en term som anvÀnds inom musik för att beteckna ett uppbrott mellan tvÄ Àlskande nÀr dagen gryr.

– PĂ„ sĂ„ sĂ€tt bĂ€r bĂ„de skulpturen och materialet en historia om samtida geografi och politik, sĂ€ger Johan Sjöström, som framhĂ„ller att Lee Buls konst verkar pĂ„ flera plan.

– Hon har ett sĂ„ levande förhĂ„llningssĂ€tt till kopplingen mellan historia, individ och samhĂ€lle och rör sig hela tiden mellan det vackra, det brutala, det osĂ€kra och det sköra.

Fakta: Lee Bul

UtstÀllningen med Lee Buls verk visas 11 mars till 27 augusti pÄ Göteborgs Konstmuseum.

Lee Bul Àr född 1964 och verksam i Seoul. Hon tog examen frÄn konsthögskolan vid Hongikuniversitetet i Seoul 1987.

Förutom sju stora skulpturer visas flera nya mÄlningar, som Lee Bul byggt upp i lager av fÀrg och hyvlad pÀrlemo, vilket ocksÄ Àr en mÄngÄrig asiatisk tradition. I de lagren skrapar, blÀstrar och ristar hon fram mönster.

Även verk av krossade speglar visas, som gestaltar hur rummet och mĂ€nniskorna dĂ€r förĂ€ndras beroende pĂ„ perspektivet.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!