En serie bilder där grönt är skönt och blått

”Grönt är skönt” utropar Kerstin Nyman när hon ställer ut i Norrbottens museum. Det gröna har hon funnit i naturen och det har blivit en serie bilder som ibland är påfallande gröna, medan andra domineras av andra kulörer.

Övre vänstra bilden ”Innan snön” i akryl, övre högra ”Mellan himmel och hav” i olja, nedre från vänster ”Blå vindar och vatten” i akryl, ”Höstluft” i akryl, ”Strandnära” i akryl, ”Tidig morgon” i olja och ”havsnära” i olja.

Övre vänstra bilden ”Innan snön” i akryl, övre högra ”Mellan himmel och hav” i olja, nedre från vänster ”Blå vindar och vatten” i akryl, ”Höstluft” i akryl, ”Strandnära” i akryl, ”Tidig morgon” i olja och ”havsnära” i olja.

Foto: Jan Bergsten

Konst2019-11-20 06:00

KONST

Kerstin Nyman

Grönt är skönt

Målningar i olja och akryl

Norrbottens museum, Luleå

Pågår till den 27 november

Nu är det inte just det skönt gröna som fastnar under rundvandringen bland de 24 bilderna. Det är snarare så man vill utropa att ”blått är flott”, ty de starkaste bilderna har mera blå inslag än gröna.

Där finns den riktigt blå ”Blå vindar och vatten”, som tillsammans med den lite mindre blå oljemålningen ”Havsnära” för tankarna till målaren August Strindberg, alltså inte författaren, som fångade vresiga sjömotiv med sin pensel. Kerstin Nyman bjuder också på den dramatik som kan utspela sig på himmel och hav, en dramatik i färger.

Kerstin Nyman är inte tydlig, målar inte föreställande. Hon låter oss tolka bilderna utifrån det vi tror att vi ser. I oljemålningen ”Mellan himmel och hav” ser vi bara antydningar till bebyggelse, vi anar vattnet och förundras över det vi tar för givet är en himmel. Men det kanske inte är så. Det gör att bilden kan betraktas om och om igen. Vi blir inte färdiga med den.

I Kerstin Nymans målningar finns denna gång inga människor, bara rekvisita som påminner om en mänsklig närvaro. Vi kan ana en båt i oljemålningen ”Tidig morgon”, men det sitter ingen vid årorna. Den förefaller oförtöjd, som att den gett sig ut på egen hand.

Konstnären skriver i programbladet att hon valt att lämna det urbana stadsrummet med dess invånare, gator och ljus. Det har hon gjort rätt i för hennes målningar är fyllda av mänskligt liv även om vi inte ser någon människa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!