Birger Jonasson är konstnär och säger att han inte tycker så mycket om konst som är förutsägbar och inte lämnar utrymme för tolkning. Även om verkets titel kan få leda in betraktaren i den stämning Birger Jonasson själv känner kring sitt verk finns det inga rätta linjer. Däremot finns det räta penseldrag och många fördjupande hörn.
På utställningen hänger konst från den tid då Birger Jonasson levde och verkade i Malmfälten och konst fram till nu. Det senaste alstret heter Kaktus. Det är den vaga förnimmelsen av de följsamma kaktustaggarna som låter sig smekas medhårs men också den kantiga blå erfarenheten av deras sting.
Birger Jonasson berättar att hans mor lämnat efter sig en teckning hon gjort av ett symmetriskt klot. Den skickliga exaktheten fascinerar Birger som själv gjort flera verk av just klot. Ett verk heter Fantasi med klot och kanske är det ett av de verk som kommit fram ur en vit målarduk. Plötsligt finns det former att följa och minnen som tränger sig på och vill förmedlas där på duken, förklarar Birger Jonasson. Fantasi med klot speglar delvis ett minne av en klotformad brevpress med insprängda klara färger från konstnärens barndom.
Birger Jonason blev Kirunastipendiat 1993. En av tavlorna från den epoken heter Hem från gruvan. På utställningen finns ett förarbete till en litografi med namnet Hem från skiftet som är en vidare tolkning av den första tavlan. Egentligen skulle även litografin haft namnet Hem från gruvan men konstnären missminde sig. Verket blev lika talande ändå. Konsten talar bortom orden.
Små vardagsnära händelser. En blick genom ett fönster. Egentligen fanns det en geometrisk figur i förgrunden men den förtog interaktionen mellan de två människorna – så Birger Jonasson skar bort den. Då kom resten av konstverket fram och lockar betraktaren till sig. Att blickar möts och tankar utbyts är så tydligt, men på vilka villkor? Är det i drömmen eller verkliga livet? Vem är på insidan och vem speglar sig endast i det osynliga tomrummet mellan dem?
Förr arbetade Birger Jonason ofta med ett verk i taget, men inte längre. Han har flera på gång samtidigt i ateljén hemma på Gotland och vissa verk tar flera år att fullfölja.
Jonassons konst väcker känslor och ger inspiration, att med så få penseldrag kunna fånga ansiktsuttryck och stämningar som han kan är en stor konst.