En portvakt i GĂ€llivare kan ge museet ett handtag

En portvakt och ett enormt dörrhandtag. Det Ă€r Nina Svenssons idĂ©er för GĂ€llivare museum. ”Jag vill lyfta fram museet, som överskuggas av det nya Kunskapshuset”, sĂ€ger hon.

Bronsskulpturen "Portvakt" utanför museet Àr ett av konstnÀren Nina Svenssons förslag till konstnÀrlig gestaltning i GÀllivare. Det röda huset i bakgrunden Àr den nya skolan "Kunskapshuset".

Bronsskulpturen "Portvakt" utanför museet Àr ett av konstnÀren Nina Svenssons förslag till konstnÀrlig gestaltning i GÀllivare. Det röda huset i bakgrunden Àr den nya skolan "Kunskapshuset".

Foto: Montage

Konst2022-06-16 17:24

PLATS FÖR KONST

I vintras besökte konstnĂ€ren Nina Svensson GĂ€llivare som förberedelse inför arbetet med "Plats för konst". Hon ville se GĂ€llivares kulturhistoriska museum, men hade svĂ„rt att hitta dit, och kunde inte förstĂ„ var entrĂ©n var. 

I sina skissförslag till konstnÀrlig gestaltning har hon utgÄtt frÄn museet, och dess plats vid den nybyggda skolan Kunskapshuset.

– Under alla Ă„r som huset var skola har mĂ„nga GĂ€llivarebor anvĂ€nt handtaget för att komma in till byggnadens olika verksamheter. Jag tĂ€nker pĂ„ alla dem, berĂ€ttar hon.

I dag Ă€r skolhuset ett museum som visar lokal kulturhistoria om och frĂ„n GĂ€llivare kommun. 

– Museet Ă€r en viktig plats, det Ă€r folkets och kunskapens plats. Det förstorade dörrhandtaget blir en symbol för tillgĂ€nglighet, position, representation, identitet, erfarenhet och kunskap, berĂ€ttar hon.

Handtaget pÄ museets entrédörr ska 3D-skannas, förstoras och gjutas i brons eller gjutjÀrn. Tanken Àr att det ska placeras direkt pÄ byggnadens yttervÀgg, som en anvisning för var man ska gÄ in.

– Det blev som att skolhuset och museet hamnade i skuggan av det nya Kunskapshuset, att den nya kunskapen vĂ€xer över museet. IngĂ„ngen till museet var inklĂ€md som en mörk och snöig gĂ„ng mot Kunskapshuset. 

Nina Svensson började titta pĂ„ det symboliskt. 

– Vem Ă€ger dörrhandtaget in i huset? Jag ville pĂ„ nĂ„got sĂ€tt markera ingĂ„ngen. Det blev ett symboliskt överdimensionerat handtag som liknar det som finns pĂ„ den dörr som jag tycker borde vara ingĂ„ngen för att det ska bli en tydlig entrĂ©.

”Portvakten” Ă€r titeln pĂ„ hennes andra förslag, en bronsskulptur med tĂ€nkt placering framför museet.

– GĂ€llivares kulturhistoriska museum skulle behöva en vakt, en portvakt som bevakar dess historia, samtidigt som den visar vĂ€gen in och museets position, sĂ€ger hon.

Skulpturens form har hon hĂ€mtat frĂ„n en frigolitsten som tillhör museets basutstĂ€llning. 

– Den har gjorts av museipersonalen som en trappa upp till en njalla, en samisk stolpbod, antagligen för att barn ska kunna titta in i den. Jag vill flytta ut den, byta status och vĂ€rde. Den förflyttningen Ă€r jag förtjust i, berĂ€ttar hon.

Nina Svensson fick en positiv kÀnsla för GÀllivare under sitt första och hittills enda besök i stan:

– Det Ă€r en industristad, precis som TimrĂ„ dĂ€r jag vĂ€xte upp. Jag gillar praktiska platser, dĂ€r kĂ€nner jag mig hemma. Är det för gulligt och idylliskt blir jag nervös. 

NÀsta avsnitt: Andréas BrÀnnström, Boden.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!