Mårten Lärka, med munspel runt hals och gitarr i hand, låter lite som en blandning av Olle Ljungström och Lasse Lindh, med ett stänk av folkmusik och kött och potatis. Han gör sitt bästa för att få igång allsång, men får som bäst ett blygt gensvar. Charmigt visst, men några större gnistor slår det inte. Välklädda trubadixen blir mest en färdstrecka till kvällens huvudakt.
Jag gissar - för att jag är för ung - att en övervägande del av publiken bär på varma minnen från en svunnen tid, då Stadspuben var stans vattenhål och Stålverk 80 fortfarande inte var en djup spricka i Norrbottens industriella själ. När proggrockare som Pugh Rogefeldt, Rekyl och kvällens aktualitet Anders F Rönnblom utgjorde soundtracket till arbetarmentaliteten som präglade socialismens Sverige så hårt. Antingen är det så, eller så är det bara jag som romantiserar en rörelse jag inte fick vara med om.
AFR band är ute med anledning av att den kultförklarade plattan Ramlösa kvarn firar 40 år. Anders själv låter försäkra att det inte rör sig om nostalgi. Och självklart både låter - och känns - låtarna annorlunda med dagens teknik och inramning. Men jag vet inte om Kulturens hus lilla sal, med sittande publik, är rätt scen för det här. Jag vet inte ens om det finns kvar några proggmusik-kompatibla scener överhuvudtaget. Kanske försvann dem ungefär samtidigt som Stadspuben, tillsammans med folkparkerna och mellanölet.
Visst hade lite tjo och tjim, en smula rödvinsspill och dans, varit att föredra till gubbarnas eftertänksamma lir. För nog är det ändå en stor portion nostalgi det rör sig om (det är dit stämningen vill) och då krävs att publiken är med. Som det var förr, när gränserna var transparenta mellan musiker och åskådare, som ofta efter en par pilsner kunde ställa till med jam tillsammans efter konsertens slut. 70-talets folkhemsrock bygger ju på att att göra saker just tillsammans. Vare sig man släppte skivor på Epic eller Manifest. Därmed faller en viktig beståndsdel av Ramlösa kvarn tyvärr bort. Hur bohemisk och genuin Anders och hans musik än är.