Den litterÀra turismen mÄste vÀxa underifrÄn
I dag har Wallander blivit big business. Böckerna har sÄlts till 100 lÀnder, i över 30 miljoner exemplar och folk kommer frÄn hela vÀrlden för att se Wallanders hemstad. Och med filmatiseringarna har intresset ökat Ànnu mer, enligt Itta Johansson som Àr marknadsförare för Ystad kommun. Hon var en av dem som förelÀste pÄ seminariet om litterÀr turism under Bok & Bild, som jag besökte under nÄgon timme pÄ fredagen i festivalhetsen.
Och det jag hann höra var intressant. För kommunen Ystad har den litterÀra turismen inneburit ett ekonomiskt lyft och en ökning av antalet arbetstillfÀllen.
I Norrbotten finns ocksÄ exempel pÄ levande litterÀr turism och kulturturism, om Àn i mindre skala. Bengt Pohjanen Àr ett talande exempel. PÄ 80-talet började de första turisterna dyka upp pÄ hans gÄrd. Men att fÄ förstÄelse frÄn myndigheterna för att satsa pÄ kulturturism var inte lÀtt. De tyckte att det hade varit enklare om Pohjanen satsat pÄ en bultfabrik eller nÄgot annat, mer handfast.
NÄgot som nog varit ganska symptomatiskt för sÀttet att tÀnka inom de myndigheter som ska stödja nÀringslivet. Man var helt enkelt mer van att hantera produktionsindustri Àn upplevelseindustri. Men pÄ senare Är har intresset för upplevelseturismen vÀxt.
Kanske Àr det dÀrför Norrbotten och VÀsterbotten nu satsar pÄ att skapa intresse för den litterÀra turismen genom ett treÄrigt EU-projekt, LitterÀr turism i norr, som Àgs av LÀnsbiblioteket i VÀsterbotten, Norrbottens lÀns landsting och VÀsterbottens lÀns landsting, dÀr SkellefteÄ och UmeÄ kommun Àr medfinansiÀrer.
I projektet Àr mÄlsÀttningen att "aktörer inom litteratur- och turistbranscherna kan utveckla olika produkter och tjÀnster sÄsom resor i författares fotspÄr, guidning, litterÀra arrangemang, skrivarlÀger, berÀttarlÀger och festivaler".
SjÀlv fingrar jag lite pÄ pistolens sÀkring nÀr jag lÀser det. Inte för att det Àr fel att satsa pÄ litterÀr turism, tvÀrt om. Det Àr överbyggnaden som fÄr mig att fundera - med kommuner och EU i spetsen. För det som Àr vÀrt att notera i sammanhanget Àr att mÄnga framgÄngsrika kulturturistsatsningar börjat i det lilla och vuxit eftersom. SÄ var det med Wallander, och sÄ har det varit för Pohjanen. Eller som Pohjanen uttryckte det: "Det handlade om vad en idiotisk författare trodde pÄ".
Det vill sÀga att den enskilda individens, eldsjÀlens, insats Àr avgörande för hur vÀl det lyckas och hur uthÄllig man Àr. DÀr har alla dessa projekt en svaghet. Det blir tre Är, men vad hÀnder sedan? Wallander-turismen föddes ju i början av 90-talet. Pohjanen har hÄllit pÄ lÀngre Àn sÄ. Min poÀng Àr att turismen trots allt mÄste vÀxa underifrÄn, byggas upp under lÄng tid och med goda förutsÀttningar för sjÀlva kulturen.
För ytterst Àr det ju som en bekant sa nÀr jag trÀffade honom utanför seminariet: "Visst Àr turismen bra, men man mÄste ju ha litteraturen först."
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!