Nattklubben som får Luleå att se rött

Det är dags att plocka fram ett gammalt smeknamn. I helgen blir Kulturens hus Lady in red på nytt.

Rött ljus. Eric Lundvall arrangerar nattklubben Red på Kulturens hus.

Rött ljus. Eric Lundvall arrangerar nattklubben Red på Kulturens hus.

Foto: Kurt Engström

Duo Nöje2015-10-08 11:00

FÖR FLER TIPS PÅ KONSERTER KOLLA IN DUO NÖJES EVENEMANGSGUIDE

När designen av Kulturens hus stod klart i början av 2004 var det förslaget "Lady in red" som tog priset. På lördag kan det vara läge att återuppta smeknamnet då nattklubben Red arrangeras i lokalerna.

Initiativtagare är mastersstudenten i internationell ekonomi Erik Lundvall, som tidigare har kört konceptet på universitetsområdet i tre omgångar. 2012 startade han den rödklädda klubben på Stuk första gången.

– Det är ett mellanting av konsert och klubb, man bygger en känsla av att vara ett med allting. Vitt är ju gjort i och med White Sensation så jag tänkte att vi skulle ta det i mindre skala och köra rött, berättar han.

– Vi har vävt in konfetti och eld, det smäller och är effekter precis som ett fyrverkeri – inom. Vi har kollat på sensation och Summerburst för att lyfta in andra element, att titta på en dj är inte alltid så kul.

Under tre år har han bjudit på jonglörer, körsång, dekorer och lasershow på Porsön. Till helgen är det dags att ta konceptet till centrala Luleå.

– Det blir en unik plats, där studenterna och övriga Luleåbor träffas. Man behöver inte vara klädd i rött, men man får gärna ha någonting rött på sig, säger han.

På scenen kommer stockholmsbaserade Dirty Twist och Vikström spela skivor, med Cali som uppvärmare, och åldersgränsen blir från 18 år och uppåt.

– Långsiktigt vill vi få till att det ska kännas speciellt när man kommer in på stället. Vi kör röda sugrör, röda drinkpinnar, helst bara röda drinkar. Ett sådant ställe går man inte till varje helg, men vi kör bara en gång per år, berättar Eric Lundvall.

Hur har studenterna reagerat på att Red anordnas i centrala stan?

– Studenterna i allmänhet är väldigt positiva. Eftersom vi har kört det några gånger är det ett inarbetat varumärke. När vi nu kör det inne i stan kommer det vara några som hänger med, sedan fortsätter vi att utveckla det och då förstår Luleåborna det också.

Men konkurrensen är hård. På Porsön arrangerar Stuk en spelning med populära Looptroop Rockers, vilket lär göra att många studenter stannar på universitetsområdet.

– Det är ju konkurrens i Luleå och alla vill ha gästerna. Problemet är att det tar ut varandra, Allstar och O´Learys är redan etablerade, men när de (Stuk) bokar in Looptroop Rockers blir det en direkt konkurrens. Det är tråkigt, men det är så det ser ut vi kan inte göra något åt det, säger Eric Lundvall.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!