Luleåaktuella Make Make gör musik av och för monster

Hon har skrivit pop i 15 år, men genom hiphopen kunde hon för första gången göra musik av erfarenheterna som transkvinna. På fredag spelar Malmörapparen Make Make i Luleå – i sin fjärde spelning någonsin.

I rännstenen. – Det finns så många monster som kämpar i olika rännstenar utan att kulturen någonsin speglar och erkänner dem. Vi förtjänar konst, säger Maja Karlsson som ligger bakom Make Make.

I rännstenen. – Det finns så många monster som kämpar i olika rännstenar utan att kulturen någonsin speglar och erkänner dem. Vi förtjänar konst, säger Maja Karlsson som ligger bakom Make Make.

Foto: Lill Snelin

Duo Nöje2015-12-09 17:47

När Maja Karlsson under namnet Make Make släppte Mammas klackar mixtape i vintras gjorde hon något som sannolikt aldrig tidigare gjorts i Sverige: hiphop som på ett väldigt rakt sätt behandlar erfarenheter av att vara trans.

– Det är berättelser om att ha överlevt ett samhälle som förnekar ens identitet och människovärde. Jag har väntat många år på att skriva dessa och de sliter sig ur mig snabbare än jag själv förstår ibland. Make Make är musik av och för monster, säger Maja Karlsson.

På fredag kommer hon till Ebeneser i Luleå för att göra Make Makes första spelning norr om Stockholm, och fjärde spelning totalt – även om Maja har över ett decenniums scenvana under andra artistnamn.

Musiken – undergroundhiphop på skånska som ibland är kaxig, ibland arg, ibland rolig och ofta alla tre på samma gång – är ett sätt att åtgärda vad Maja Karlsson ser som en brist på svensk queer konst.

– Om du till exempel tillhör ett slags progressiv hbtq-vänlig kulturklass så tycker du likadant som de flesta andra i din klass, och konsumerar samma kultur. Och vad som erbjuds oss – för jag är väl ändå med i den klassen – är mest illustrerade lektioner i genusvetenskap där vi kan hålla med varandra om att patriarkerna och kapitalisterna och nassarna är dumma. Plus lite lagom självkritik som hör medelklassen till.

Men om en har levt i en verklighet, fortsätter hon, som består av missbruk, isolering, förlorat människovärde och främmande män på parkeringsplatser, så behöver en något annat.

– Man behöver speglas i en konst som har överlevt all hemsk skit och man behöver både gråta och skratta åt det som är så skamligt att ingen någonsin pratar om det.

– Tystnaden förgör oss. Det finns så många monster som kämpar i olika rännstenar utan att kulturen någonsin speglar och erkänner dem. Vi förtjänar konst.

Lilla Namos monsterhit Haffa guzz från 2013 blev vägen in i hiphopen för Maja Karlsson, som tidigare mest skrivit popmusik. I ett helt år lyssnade hon nästan bara på hiphop – svensk sådan, men också från New Yorks queerscen – och på cykelturen till och från jobbet började egna texter dyka upp.

– Vad som hände – och som överraskade mig själv – var att jag började skriva väldigt explicita och råa texter om erfarenheterna som transkvinna. Det bubblade ur mig. Och det hände aldrig innan när jag skrev pop. Det var som att hiphopens form lät mig berätta på ett friare sätt.

Uppföljaren till Mammas klackar mixtape är på gång, i det tempo som heltidsjobb och barn tillåter. Den här gången vill hon ha en proffsigare polering till låtarna och ett skivbolag i ryggen för att nå fram till en bredare publik.

– Texterna än så länge är en blandning av gammalt hederligt hiphop-skryt och sorgliga minnen av ensamhet. Jag har gått tillbaka till mina gamla poplåtar och letat samplingar, som om det var min skivsamling helt enkelt. Så både i text och musik handlar det om att uppvärdera och hedra en historia som jag annars har velat glömma. Om vi har tur blir det något work-in-progress-smakprov på Ebeneser, säger Maja Karlsson.

Make Make

Namn: Maja Karlsson.

Bor: Malmö.

Bakgrund: Har skrivit popmusik i 15 år, bland annat under alias Le Bombe, och var med och gjorde musiken till Athena Farrokzhads uppmärksammade Sommarprat förra året. I vintras släppte hon under namnet Make Make "Mammas klackar mixtape".

Aktuell: Spelar på RFSL Luleås antirasistiska fest på fredag. Dit kommer också Yolanda Bohm och dj Habibi Jaz.

Make Make om...

Sin publik: "Jag vill nå de som känner sig för mycket, för queera, för konstiga, för avvikande. Som tror att de blivit så smutsiga att de inte längre får plats."

Att spela live: "Jag har stått på scen hur mycket som helst. Bara inte som Make Make. Men jag vill verkligen att det kommer igång för det är väldigt roligt."

Att upptäcka hiphop: "Attityden i låtarna började bubbla i mig och jag kände nog ärligt talat att jag drömde om att vara tuff. Små egna rader började dyka upp när jag lyssnade på beats på cykeln till och från jobbet."

Vad hon vill förmedla till Luleåpubliken: "Känslan av att trots att mina låtar handlar om väldigt hemska saker så är de fulla av livskraft och kamp. Och att det inte är farligt att benämna det mörka, tvärtom. Att livet fortsätter leva fast kulturen försöker ta kål på det. Att vi allihop är större än vad vi fått berättat för oss. Att om ett monster som hon där kan ställa sig på scenen och skryta – då kan väl jag fan också."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!