Kärleken är gul - och har böj

STOCKHOLM 2013-03-07 Sean Banans bananmärke under repetitionerna i Friends Arena i Solna, Stockholm, på torsdagen inför lördagens final i Melodifestivalen.
Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX / kod 10090

STOCKHOLM 2013-03-07 Sean Banans bananmärke under repetitionerna i Friends Arena i Solna, Stockholm, på torsdagen inför lördagens final i Melodifestivalen. Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX / kod 10090

Foto: CLAUDIO BRESCIANI / SCANPIX

DUO Nöje2013-03-15 21:38

Att Sverige har bananfeber har väl inte undgått någon. Copacabanana ägde Melodifestivalen och Sean Banan är hetare än någonsin. Jag har aktivt tagit avstånd från Melodifestivalen. Men i lördags såg jag av olika anledningar spektaklet. Eller såg och såg. Jag följde mello-flödet på Facebook och Twitter medan festivalen manglade fram i bakgrunden. Det är faktiskt betydligt mer underhållande än själva tävlingen. Dövörat var påslaget ända fram till det var Bananens tur. Min kärlek till Sean Banan har varit lika sval som till Mello, kanske bör tilläggas.

Hur som helst kan jag plötsligt inte låta bli att flytta uppmärksamheten till tv:n. Budskapet är solklart. Alla vinner, alla är bäst. Bananen är här för att underhålla. När han i slutet av numret flyger upp i luften iförd blöja och änglavingar är jag omvänd. Faktum är att jag skrattade så att tårarna rann. Solklar succé! Och nu ligger Sean Banan etta på DigiListan. På Facebook har han 234 000 fans. Lika många som Kent, Ledin, Magnus Uggla och Carola tillsammans!

Att använda sig av bananer är ett gammalt beprövat recept på framgång. "En banan!" utbrast alltid clownen Manne efter sin imaginära cykeltur på rullbandet i studion. 70-talet var på många sätt en intressant epok. Särskilt barnprogrammen på tv - som i sig själva är värda en krönika. Men den här gången ska vi koncentrera oss på bananen. Denna märkliga lilla frukt, ja eller den är ju faktiskt ett bär. Släng in en banan och allt blir genast lite roligare. Manne visste det. Lasse Åberg visste det. Trazan och Banarne har sjungit bananens lov i årtionden. Bananen är helt klart den frukt som är mest överrepresenterad i barnlitteratur och barnprogram.

Om man väljer att titta lite närmare på denna gula böj så upptäcker man en invandrare som blivit en solklar del av det svenska samhället. Under de hundra år vi haft denna gula utböling i vårt bananformade land, har den gått från exklusiv och exotisk till lika självklar som tacos på fredagen. Faktum är att lilla Sverige är det land av icke-odlande länder som konsumerar flest bananer. Hela 17 kg i snitt per person och år. Bananen är beviset på att mångkultur främjar vårt samhälle. Beviset på att alla är välkomna, alla får plats. Nu kan man ju även tolka in en lite mer ekivok symbolism hos bananen. Ja, eller om vi talar klarspråk, den ser ut som en snopp. Vissa menar säkert att det är därför den har rönt framgång. It´s a mans world. Men om så skulle vara fallet, så är väl det den bästa fallos som finns. Lite hängig, lite komiskt och rätt löjlig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!