Jonas Selberg Augustsén: "Öppnat dörren till finrummet"

Bodenregissören långfilmsdebuterade med hjälp av helt obeprövade skådisar. Och blev fyrfaldigt Guldbaggenominerad.

Guldbaggenominerad. Jonas Selberg Augustsén under inspelningen av "Sophelikoptern" sommaren 2014.

Guldbaggenominerad. Jonas Selberg Augustsén under inspelningen av "Sophelikoptern" sommaren 2014.

Foto: Johan Söderlund

Duo nöje2017-01-05 15:00

LÄS FLER NÖJESNYHETER PÅ DUONOJE.SE

”Sophelikoptern” är Jonas Selberg Augustséns långfilmsdebut, och tredje delen i en serie om fem filmer med dialog på ett minoritetsspråk. Och trots att han tidigare blivit flerfaldigt prisat för kortfilmen "Höstmannen" blev den Bodenbördige regissören överraskad när telefonen ringde i tisdags.

– Guldbaggens pressansvariga ringde och tyckte att jag skulle inställa mig på en presskonferens dagen efter. De var lite förtegna och hemliga om vad det gällde men de sa att vi skulle bli nominerade i någon kategori, men de ville inte berätta vilken. Jag hade nog inte förväntat mig det här, men jag hade väl en liten förhoppning, vad skillnaden nu är (skratt).

De visade sig att ”Sophelikoptern” blivit Guldbaggenominerad i inte mindre än fyra kategorier, ”Bästa film”, ”Bästa kvinnliga huvudroll” (Jessica Szoppe), ”Bästa foto” (älvsbyfotografen Anders Bohman) och ”Bästa originalmusik” (luleåbon Jan Sandström). Och Jonas Selberg Augustsén är, inte helt otippad, nöjd.

– Guldbaggegalan har ju alltid varit lite som finrummet hos farmor och farfar som man aldrig fick gå in i (skratt), men nu har de öppnat dörren, och det är ju jätteroligt. Jag känner mig väldigt hedrad. Men det här är en film som inte hade kunnat göras utan stöd av Filmpool Nord, så jag vill passa på att tacka och gratulera dem också.

”Sophelikoptern” spelades till stora delar in runt Boden och Harads under 2014, med skådespelare som aldrig tidigare stått framför en kamera. Trots det lyckades Jessica Szoppe bli nominerad till ”Bästa kvinnliga huvudroll”.

– De är glada amatörer hela bunten så det var jätteroligt, vi blev väldigt överraskade. Sen är spelstilen i den här filmen ganska underspelad, eller vad man ska kalla det, det är inga jättestora känsloyttringar. Och det är roligt att sånt också kan uppmärksammas i guldbaggesammanhang.

I kategorin ”Bästa film” ställs ”Sophelikoptern” bland annat mot biosuccén ”Hundraettåringen som smet från notan och försvann” med Robert Gustafsson i huvudrollen. Men Jonas Selberg Augustsén tror snarare än den största konkurrensen finns på annat håll.

– ”Jätten” har blivit väldigt uppmärksammad, så den tror jag har goda chanser, och även dokumentären ”Skörheten” är väldigt bra. I Guldbaggesammanhang brukar de publikfriande filmerna ha lite svårt att hävda sig, men jag har faktiskt inte sett ”Hundraettåringen” så jag känner inte till något om den.

Guldbaggegalan går av stapeln på Cirkus i Stockholm den 23 januari, men Jonas Selberg Augustsén menar att oavsett om ”Sophelikoptern” tar hem några priser eller inte så är han redan nöjd.

– Jag har helt ärligt faktiskt inte tänkt på huruvida vi kommer vinna eller inte. Jag är nöjd bara över att vi blev nominerade, det räcker långt. Förhoppningsvis kan det göra att fler får upp ögonen för filmen och ser den.

I väntan på de eventuella Guldbaggarna behöver Jonas Selberg Augustsén dock inte sitta sysslolös.

Just nu befinner han sig i startgroparna för arbetet med den fjärde filmen i minoritetsspråksserien.

– Jag sitter vid skrivbordet och skriver på ett nytt projekt som vi fått stöd från Svenska Filminstitutet för, det blir en film på finska som ska heta ”Den längsta dagen”. Planerna är att filma den sommaren 2018, och det är nog inte omöjligt att vi kommer norrut och gör det.

MISSA INGET, GILLA DUO NÖJE PÅ FACEBOOK!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!