Förra lördagen ordnade PRO Kalix i samarbete med Kalix Riksteaterförening en gruppresa med buss till Norrbottensteaterns föreställning ”Fanny och Alexander” i Luleå.
– Det var jätteduktiga skådespelare och väldigt speciell scenografi. Men det som Norrbottensteatern inte har, det är en hörslinga, berättar ordförande Ulla Granström.
De erbjöds ett alternativt hjälpmedel som fungerade vid ingången, men däremot inte i alla delar av teatersalongen. Hon betonar att personalen var hjälpsam och gjorde vad de kunde, det var utrustningen som det var fel på.
– Det innebar att många gick miste om en del av upplevelsen. Jag träffade en person som sa att egentligen borde teatern betala tillbaka pengarna för biljetten när de inte har teknisk utrustning som fungerar, säger Ulla Granström.
När hon kom hem på lördagskvällen skickade hon ett mejl till teatern, men efter mer än en vecka har hon inte fått svar.
– Det är dålig stil att de inte svarar på ett mejl i en sådan här fråga. Vi var flera personer som inte hörde, jag var en av dem.
– Norrbottensteatern är som vår nationalteater. Vi kommer i busslaster från olika delar av Norrbotten, en del har hörselnedsättning och hörapparat. VI har ju en lag om tillgänglighet. Om du hör eller ser dåligt ska det finnas utrustning, säger Ulla Granström.
PRO Kalix är en förening med över 1 100 medlemmar.
– Vi var en full buss, det är jättebra när vi har möjlighet att åka på något som är intressant. Men det känns inte bra att våra medlemmar får vara med om en resa som de inte får ut en full upplevelse av, för att tekniken inte fungerar, säger Ulla Granström.
Teaterchefen Gunilla Röör känner till det inträffade:
– Det har nått mig att det var några personer på den bussresan som hade svårt att höra. Vi försöker göra vad vi kan för att åtgärda detta med en ny sorts hörslinga runt scenen och gradängplatserna, säger hon.
– Om de hör av sig kanske de kan få biljetter till en annan föreställning. Men tyvärr kan vi inte reprisera den kvällen, den blev som den blev för dem.
Hon bekräftar att Norrbottensteatern inte har haft någon hörslinga tidigare.
– Vi håller på att se hur vi kan få in en sådan, det går ju inte på en dag. Men det är på gång, absolut, säger Gunilla Röör och beklagar att upplevelsen inte blev vad de förväntat sig:
– Det har ju blivit en väldigt fin föreställning, och det beklämmer mig verkligen att de inte hörde, att de har tagit sig hela vägen hit och så fungerar inte grejerna. Men vi håller på att försöka åtgärda det, lovar hon.