Strindberg gillade läsa den ökände rasisten

Strindbergsåret går mot sitt slut, men det nya året blir knappast ett år utan Strindberg. Under året som är på väg ut påstods i en utställning i Botkyrka att August Strindberg var rasist, att han skulle ha haft omfattande kontakter med den kände österrikiske rasisten Jörg Lanz-Liebenfels.

... den ökände rasisten Jörg Lanz-Liebenfels skrifter.

... den ökände rasisten Jörg Lanz-Liebenfels skrifter.

Foto:

Kultur2012-12-29 08:40

Österrikaren Jörg Lanz-Liebenfels (1874-1954) påstod att han träffat August Strindberg på ett värdshus i Grein, Oberösterreich, hösten 1896. Lanz - von Liebenfels togs som "aristokratiskt" tillägg samtidigt med att han ändrade sitt födelsedatum - var i trakten för att besöka borgen Werfenstein, som var hemvist för hans rasistiska och antifeministiska Orden des neuen Tempels (ONT). Werfenstein ligger ca 13 km från Saxen och Klam, där Strindberg uppehöll sig vid denna tid. Om detta sammanträffande verkligen ägt rum är tveksamt, men att Lanz på alla tänkbara sätt försökte förknippa Strindberg med sitt eget namn och med sin orden är desto säkrare.

Blond varelse

Lanz skickade Strindberg broschyrer om sin orden och även artiklar, pamfletter, från sin tidning Ostara. I Theozoologie förklarade Lanz att människan ursprungligen var en blond varelse och att den enda möjligheten att restaurera det ariska paradiset var att stoppa de olika rasernas integrering.

Strindberg tyckte om att läsa Lanz skruvade tankar om rasism och kvinnor och skrev ett brev till honom: ...ist das nicht das Licht selbst... men den kommunikation som förekom var i första hand brev från Lanz till den svenske diktaren.

Dessa avslöjar en lismande avsändare med begränsade förståndsgåvor. Dock uppfattade Strindberg honom som en vetenskapsman.

Sökte uppmärksamhet

I ett brev 20 september 1911 skrev Lanz: När jag läst Inferno förstår jag att ni måste känna till trakten runt Grein...

År 1921, då Ostara lagts ned och Lanz var i stort behov av uppmärksamhet, förklarade denne för första gången att Strindberg var medlem i ONT men att han var Familiar, dvs ingen verklig sådan utan en som ändå förtjänstfullt stödde orden. Det påstods att Strindbergs relation till ONT framkommer i Till Damaskus III, särskilt i slutkapitlet, där Den Okände accepteras som novis.

Under den tid Strindberg skrev Blå Böckerna fanns hos honom ett intresse för Lanz som framhöll att han stod i telepatisk kontakt med författaren. I en Blå Bok II citerade Strindberg Lanz enbart en gång; han illustrerade citatet med skulpturen Gorilla kidnappar en kvinna (Emmanuel Fremiet 1887).

Strindberg förvandlades

Det är märkligt att Lanz inte kände till Tschandala (1889) där han bäst kunde hitta överensstämmelse med de egna idéerna.

Lanz berättade att han tillsammans med Strindberg gått genom Klam-Schlucht och att han själv kunnat notera hur Strindberg förvandlades från materialist och ateist till troende kristen. Detta påstående finns det alla skäl i världen att ifrågasätta.

Inte judehatare

Det står klart att Lanz försökte utnyttja Strindbergs namn för att höja sin egen och ONT:s status. Strindberg såg inget nytt i Lanz antifeministiska och rasistiska arbeten men han tyckte om att läsa dem. Och han använde Lanzuttryck som "äfflingarna", första gången dokumenterat i ett brev till Emil Schering 1904. Ordet var dock menat som ett nedsättande uttryck om fiender i allmänhet.

Värt att minnas är också att Strindberg inte var judehatare; flera av hans vänner var judar.

Däremot var han kritisk mot judarnas ekonomiska makt och deras betydande kulturella och politiska inflytande. Inte heller hatade han kvinnor, det har hans tre fruar intygat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!