Spännande möte mellan broderi och screentryck

Det finns något av Nils Nilsson Skum över Britta Marakatt Labbas textiler och bilder.

Översta bilden: Britta Marakatt Labbas ”Spegling”, broderi. Bilden till vänster: Tomas Colbengtsons "Aahka". Bilden i mitten: Tomas Colbengtsons "Rössvattnet minns, Årromesijjie". Bilden till höger: Britta Marakatt Labbas textil "Vila". Undre bilden: Britta Marakatt Labbas broderi "Vi finns".

Översta bilden: Britta Marakatt Labbas ”Spegling”, broderi. Bilden till vänster: Tomas Colbengtsons "Aahka". Bilden i mitten: Tomas Colbengtsons "Rössvattnet minns, Årromesijjie". Bilden till höger: Britta Marakatt Labbas textil "Vila". Undre bilden: Britta Marakatt Labbas broderi "Vi finns".

Foto: Jan Bergsten

Kultur2019-11-12 06:00

KONST

Britta Marakatt Labba

Tomas Colbengtson

Galleri Lindberg, Luleå

Pågår till den 20 november

Skum fyllde sina bilder med noggranna, små detaljer, ritade renhjordar ren för ren. I hans bilder skildras ofta rörelse, renar och renskötare är på väg någonstans.

I Britta Marakatt Labbas bilder är det också ofta vandrande människor och vandrande djur. Medan Nils Nilsson Skum nöjde sig med kol, använder hon färger, ibland starka färger. Det kan vara i form av broderi eller målningar. Men så finns där delar av bilder eller hela bilder som är svartvita eller gråvita och de ser lite ”Skumiga” ut.

Britta Marakatt Labba har det senaste året slagit igenom internationellt och när hon nu ställer ut i Galleri Lindberg i Luleå så märks hennes lyskraft. Det är nya bilder och i stort sett har alla bara några dagar efter vernissagen funnit köpare.

Tomas Colbengtson är så långt man kan komma från Britta Marakatt Labba även om de båda har rötterna i det samiska kulturarvet. Medan Labba broderar och målar på tyg respektive duk eller papper, gör Colbengtson sina bilder på polykarbonat och i glas. På de glasliknande polykatbonatskivorna screentrycker han bilderna.

Effekten blir ibland tredimensionell. En av de större bilderna föreställer en samekvinna i rött tryck. Här har Colbengtsson valt att låta kvinnan stå en bit framför den bakomliggande väggen. På den vita väggen bildas en kopia av den röda kvinnan, men nu i gråton. Det är effektfullt.

Att hänga Britta Marakatt Labba tillsammans med Tomas Colbengtson blir ett spännande möte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!