Sanden på väg att rinna ut för det gamla Kiru

Ibland är det till synes enkla genialiskt. Victoria Andersson visar en enkel, svartvit bild, ett tryck utan färger eller gråtoner.

Britta Marakatt Labba låter klokskapen representerad av de samiska gudinnorna med de hornförsedda röda mössorna vaka över stadsomvandlinmgen.

Britta Marakatt Labba låter klokskapen representerad av de samiska gudinnorna med de hornförsedda röda mössorna vaka över stadsomvandlinmgen.

Foto: Jan Bergsten

Kultur2019-10-22 18:00

KONST

Time out

En mellanakt om en stad i limbo

Konstnärsgruppen Koncentrat: Agneta Andersson, Victoria Andersson, Britta Marakatt Labba, Anita Mikko, Lena Stenberg, Anita Ylipää och Lena Ylipää

Kiruna konsthall

Pågår till den 30 oktober

Den visar ett timglas där tiden är på väg att rinna ut. I den övre delen av timglaset syns profilen av gruvstaden Kiruna. Vi känner igen stadens typiska byggnader, en del av dem har redan försvunnit eller står i tur att försvinna. Vi känner igen Snusdosan och Spottkoppen, den vackra, röda kyrkan, den gamla brandstationen, det fina stadshuset i tegel och så några andra byggnader som vi har svårt att identifiera.

På Victoria Anderssons bild är den gamla staden på väg att rinna ut med tiden. Sanden som hamnar i timglasets undre del visar ännu inget om en ny stad. Den är ännu bara sand som nya generationer ska forma till den nya staden. Eller är det malm som rinner genom timglaset, en påminnelse om att malmtillgångarna inte är eviga? Utan malm inget LKAB och utan ett LKAB inget Kiruna. Victoria Anderssons enkla bild rymmer så mycket tolkningar.

När Andersson är tydlig är Britta Marakatt Labba mera gåtfull. Där finns inte det direkt igenkänningsbara, inga Kirunamiljöer. Hon har placerat sina samiska gudinnor i bilderna av stadsomvandlingen, de som vaktar naturen och är fyllda av klokskap. De har de där underbara mössorna med röda horn. De skrämde prästerskapet som förbjöd mössorna, för hornet var ett djävulens verk. Här får nu gudinnorna övervaka Kirunas förvandling, när den gamla staden ska bli en ny.

Och så mitt på golvet i Kiruna konsthall. Där har Lena Stenberg monterat samman tre prydliga dockskåp, en gång fint möblerade men som nu drabbats av något våldsamt. Möblerna ligger omkullvräkta och kvar finns inga människor. Utanför en altan ligger en träkolsgrill omkullvräkt. Det är en dyster bild av något fint som övergetts, som omständigheterna tvingat de som bodde i dessa dockskåp att lämna. Väntar välmöblerade dockskåp i den nya staden? Det får vi inte veta.

Det är intressant att vandra runt och se dessa sju konstnärers tolkning av en stads omvandling. Här finns en stor uppgift för alla konstnärer, inte bara för denna grupp som kallar sig Koncentrat. Bjud in fler att skildra det unika som nu händer med den gamla gruvstaden. Konsten är viktig för vårt minne när sanden i timglaset har runnit ut.

Lena Stenberg visar tre sammanfogade dockskåp som övergivits. Möbler ligger omkullvräkta och på tomten en kvarlämnad träkolsgrill. Uppbrottet  har skett hastigt.
Lena Stenberg visar tre sammanfogade dockskåp som övergivits. Möbler ligger omkullvräkta och på tomten en kvarlämnad träkolsgrill. Uppbrottet har skett hastigt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!