Intensitet är ett signum när Lule Stassteater presenterar sin senaste satsning, dans- och teaterföreställningen Slutet på början. Den handlar om två tjejer som ska börja högstadiet. De har varit bästisar sedan livets början, men nu ställs vänskapen på prov då den nya tiden börjar. Tonåren, så kallas perioden, en tid då styrkan och intensiteten får livsparametrarna att stå på rött för jämnan.
När NSD Kultur träffar ensemblen en eftermiddag glider diskussionen genast in på de egna upplevelserna av den här tiden i livet. Formuleringar som blodigt allvar, allt förändras och skitjobbigt krusar runt i luften som gamla minnesballonger.
- Jag har till och med haft intensiva drömmar om mina gamla högstadiekompisar, berättar Lisa Hennix som spelar en av tonårstjejerna.
Tonårsångesten har krupit upp till ytan igen. Hon minns tiden som tuff.
- Men det fanns fina saker också.
Grundminnet är dock att allt var starkt. Livsnärvaron beskrivs i grälla färger. Eller så eskalerade allt till ett överslag. Egentligen blev bara två nyanser kvar - nämligen svart och vitt.
- Jag hade sådana enorma humörsvängningar, säger skådespelaren Emma Löfström som mest har roliga minnen från sin högstadietid.
- Jag minns mest att jag bara var olyckligt kär, säger regissören Angelica Alkberg.
- Jag hatade högstadiet. Det var kompisarna som bar mig igenom tiden. Vänskapen var på liv och död, säger pjäsförfattaren Maja Runeberg.
Den gemensamma nämnaren, ett manifest som nog de flesta kan underteckna, är att tiden var just intensiv och omvälvande. Det fanns de som for illa också. Även den minnesbilden dyker upp i snacket, av dem som inte passade in och blev ensamma.
Detta kollage av intensiva känslor tar pjäsen sin energi från.
Kroppsligt och med högt tempo kastar sig skådespelarna mellan miljöer och roller i en scenografi som ger intryck av både lekplats och fängelse - barnvärld och vuxenhet i ett och samma. Det bjuds på fem minuters provtitt. Emma Löfström får pendla mest på scenen och gör genom hela pjäsen tolv olika karaktärer.
Från en bästis till en annan hörs repliken: "Du är viktigast i hela världen för mig."
Beställningen på manus gick till skådespelaren Maja Runeberg. Angelica Alkberg som arbetat två år som regiassistent på Norrbottensteatern är nu mogen för sitt första egna regiuppdrag. På scenen rör sig Lisa Hennix och Emma Löfström. Och Lule Stassteaters konstnärlige ledare Håkan Rudehill utbrister:
- Det här är fantastiskt, att vi med så små resurser kan få ihop ett så här bra gäng. Vilka talanger!
En lysande text har lett till en mycket bra föreställning som är både svår och kul, är hans beskrivning av Slutet på början.
- Jag hade börjat bli less på teater. Den senaste tiden har jag sett så mycket skit att jag börjat tröttna, säger Håkan Rudehill.
- Men av den här uppsättningen har jag blivit starkt berörd. Och lycklig. Tänk att vi har åstadkommit det här!
Snart är det dags att möta den publik som pjäsen handlar om. Premiären hålls utsocknes i Nordmaling. Efter några skolföreställningar kommer Lule Stassteater tillbaka till hemstaden och håller offentlig premiär på Lillan 26 mars.