På ordjakt med Felicia Fahlander

- Jag är inte rädd, hävdar Viktoria Lestander, men hennes tonfall säger något helt annat.
- Det är du visst! är det ett barn som utropar.
- Inte kan jag vara rädd, försvarar hon sig. Jag är ju detektiv!

Viktoria Lestan-   der förklarar gruvrelaterade ord för eleverna.

Viktoria Lestan- der förklarar gruvrelaterade ord för eleverna.

Foto: Pär Bäckström

Kultur2012-11-10 06:00

I verkligheten är Viktoria Lestander varken orddetektiv eller sakletare som hon säger till förskoleleverna, men två titlar har hon ändå. Som museipedagog och museivärd leder hon skolklasser igenom den gruvvärld Norrbottens museum har gjort i ordning.

Utställningen heter På upptäcktsfärd med Felicia Fahlander och håller på till den tionde mars. Viktoria Lestanders uppgift är att få utställningen så levande som möjligt och att lära skolbarn i fem- till tioårsåldern om ordens värld och även lite om vad en gruva är.

Som introduktion till det egentliga syftet med visningen, att hitta ord, läser Viktoria Lestander upp Peo Rasks bok Felicia Fahlander och Harry Gruvgubbe som har inspirerat till utställningen. Eller, läser och läser förresten, ett bättre ord kanske är att hon spelar upp boken. Hon kan inte sitta stilla på pallen, reser sig upp, gestikulerar och talar med inlevelse, utan att överdriva.

Vid sagans slut är hon livrädd för gnuverna, ett slags bergatroll som är besläktade med gnomer. Barnen från förskoleklassen på Öhemsskolan säger lite kaxigt att de minsann inte är ett dugg skrämda. Gnuverna finns ju inte ens! Trots det avlägsnar sig gruppen från gruvan och sätter sig istället i en kuddring.

- Vi är ju här för att leta ord, kommer ni ihåg det? frågar Viktoria Lestander.

Hon plockar upp en hatt ur sin ryggsäck och frågar vad det rimmar på. Klassen blir eld och lågor och de ropar i munnen på varandra. Alla vill svara, samtidigt - med mer eller mindre lyckade resultat.

- Katt! Ratt! Stjärt!

Även kuddarna som gruppen sitter på blir ord, bland annat lo, ko och motiv. Se där, tre ord blir ett, som dessutom är samma sak som lok. När kuddarna är visade får barnen se ett "skrotupplag" med olika verktyg och material. Vet barnen vad sakerna heter? Och vilken bokstav börjar de på?

Den pedagogiska biten av utställningen har varit engagerande, lugn och sansad fram till den sista delen. Eleverna ska själva hitta och skapa nya ord. Det blir tendenser till kaos och den pedagogiska stämningen är som bortblåst.

Vid en griffeltavla står det en grupp barn och skriver upp alfabetet och ett par ord, men det är det enda jag ser som är relaterat till tidigare ordskapande. Istället är det några som åker båt, några som bestämmer att de måste vara rädda för gnuverna och någon som hoppar en halvmeter för att komma åt en tång.

Tång börjar på T förresten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!