Under coronapandemin upptÀckte flera kulturorganisationer att det inte finns pÄlitlig statistik som beskriver branschen i ekonomiska termer. Nu har Sveriges kultur-, idrott- och besöksnÀring tillsammans tagit fram nationell statistik över landets evenemangsnÀring, i rapporten "Evenemang i siffror".
ââSom branschorganisation hade vi under pandemin ett stort behov av att kunna kommunicera med politiker och myndigheter om de svĂ„righeter som branschen drabbades av, och förklara vilka behov av stöd som fanns frĂ„n staten. DĂ„ kunde vi konstatera att det i hög grad saknades tillförlitliga siffror inom vĂ€ldigt grundlĂ€ggande omrĂ„den, sĂ€ger Mikael BrĂ€nnvall, Svensk Scenkonsts vd, som menar att rapporten bryter ny mark.
Tillsammans med statistiker och forskare har organisationerna tagit fram en ny statistisk definition för att göra mÀtningarna, som man kallar kulturevenemangspopulationen (KEP).
Bransch i tillvÀxt
Rapporten visar att kultur, idrott och evenemang utöver de konstnÀrliga upplevelserna, underhÄllningen och den social gemenskapen ocksÄ bidrar till samhÀllsekonomin. Enligt ny data frÄn biljettbolagen sÄldes exempelvis över 20 miljoner biljetter 2019, till nÀstan 40 000 kultur- och idrottsevenemang.
ââDet Ă€r cirka tvĂ„ biljetter per invĂ„nare och Ă„r i Sverige, sĂ€ger Mikael BrĂ€nnvall.
Han ser fram emot att kunna följa trender under tid. Redan nu visar rapporten till exempel att kulturbranschen hade en stark tillvÀxt frÄn 2011 och fram till 2019 och pandemin. Under de Ären ökade omsÀttningen med 36 procent, frÄn 35 till 48 miljarder.
ââDet Ă€r jĂ€ttetydligt att frĂ„n 2011 var det en bransch i stark tillvĂ€xt, som har stor betydelse för utvecklingen pĂ„ andra omrĂ„den. Sedan har vi fĂ„tt fram statistik för det första pandemiĂ„ret: 2020 kom restriktionerna inte pĂ„ allvar förrĂ€n ett par mĂ„nader in pĂ„ Ă„ret men antalet anstĂ€llda gick Ă€ndĂ„ ned frĂ„n 25 500 till 22 000. Och omsĂ€ttningen minskade med en tredjedel i ett slag, sĂ€ger Mikael BrĂ€nnvall.
Att kunna följa de ekonomiska trenderna i relation till samhÀllsutvecklingen Àr ocksÄ viktigt nÀr vi nu gÄr in i en lÄgkonjunktur, framhÄller han.
Har ett egenvÀrde
Rapporten ska nu göras varje Är, och Mikael BrÀnnvall tror att den kommer att bli ett viktigt verktyg i kulturorganisationers kommunikation med myndigheter och politiker men ocksÄ för den egna förstÄelsen av branschen.
ââDe hĂ€r 50 miljarderna som verksamheterna omsĂ€tter betyder nĂ„got för mĂ€nniskor, det ger anstĂ€llningar och trygghet sĂ„, det innebĂ€r skatteintĂ€kter, och det bidrar dĂ€rutöver till andra branscher runt omkring â som besöksnĂ€ringen.
TT: Finns det en risk att fokusera sÄ mycket pÄ den ekonomiska vinningen med kultur?
ââJag tycker det Ă€r sjĂ€lvklart att kulturen har ett egenvĂ€rde men det innebĂ€r inte att det inte finns samhĂ€llsekonomiska mervĂ€rden med konstnĂ€rliga verksamheter.