Monty Pythons flygande succé

För 50 Ă„r sedan hördes för första gĂ„ngen ordet ”ItÂŽs 
” i brittiska BBC, följt av musiken ”The Liberty Bell” och ett lustigt animationskollage.

Monty Python, frÄn vÀnster Eric Idle, John Cleese, Terry Gilliam, Michael Palin och Terry Jones.

Monty Python, frÄn vÀnster Eric Idle, John Cleese, Terry Gilliam, Michael Palin och Terry Jones.

Foto: John Phillips

Kultur2019-10-05 08:00

SĂ„ gick ridĂ„n upp för det mĂ€rkliga programmet Monty Pythons flygande cirkus. 

Vems programidé det var verkar ingen veta, men ett krav hade BBC: John Cleese mÄste medverka. I sÄ fall var det okej för gÀnget att göra en humorserie i 13 avsnitt, sa Michael Mills, chefen för BBC Comedy.

Ingen visste vad som var att vÀnta. NÄgon klar vision hade inte ens de sex som fick uppdraget - Graham Chapman, John Cleese, Terry Gilliam, Eric Idle, Terry Jones och Michael Palin.

Resultatet blev nÄgonting olikt allt annat tidigare visat.

GĂ€nget spĂ„nade flera programtitlar innan de bestĂ€mde sig. ”Flygande cirkus” kom frĂ„n en BBC-man som anvĂ€nde uttrycket om första vĂ€rldskriget. Palin ville ha ”Gwen Dibleys”, men en kvĂ€ll föreslog nĂ„gon Python och nĂ„gon annan Monty efter den berömde generalen och sĂ„ fick det bli. 

Som den Ă€ldste i gruppen blev Cleese - han fyller 80 om tre veckor – gruppens talesman. Han fick förhandla med BBC-cheferna och övertala dem att slĂ€ppa igenom en del vĂ„gade nummer.

”John var, och Ă€r, mycket klartĂ€nkt och har en förmĂ„ga att skynda pĂ„. En förtrĂ€fflig kombination eftersom vi mĂ„ste vara klara vid en viss tidpunkt”, enligt Michael Palin. 

Första programmet sÀnde BBC osett. Det andra ville de ansvariga se i förvÀg och det tredje fick klartecken först efter att de kollat manuset.

TvĂ„ sketcher censurerades tidigt. En om fem mĂ€n i en livbĂ„t som diskuterar vem som ska Ă€ta upp vem för att överleva, samt en som Cleese och Chapman skrivit om en man som kommer in pĂ„  en begravningsbyrĂ„ med sin döda mamma i en sĂ€ck. FörestĂ„ndaren tycker att de ska Ă€ta upp henne och sonen Ă€r frestad, men tycker att det Ă€ndĂ„ kĂ€nns lite opassande. Begravningsentreprenören föreslĂ„r dĂ„ en ”kompromiss”: De Ă€ter upp henne, men om sonen sen kĂ€nner skuld sĂ„ grĂ€ver de en grav dĂ€r han kan krĂ€kas upp henne. 

Stopp och belÀgg! Arbeta om! blev BBCs skarpa order. Fast nÀstan i oförÀndrat (o)skick fanns den med andra sÀsongen. SÄ dags hade Pythonprogrammen vidgat grÀnserna och folk vant sig.

Sketchen har tolkats som upphovsmÀnnens uppgörelse med sina mödrar. Chapman var utsatt av sin pÄ grund av sin homosexualitet, Cleese av sin som var irriterande dominerande.

Om de morbida skÀmten sa Cleese med svÄrtolkat allvar:

“Vad Ă€r det för fel pĂ„ döden? MĂ„nga fina mĂ€nniskor Ă€r ju döda, eller hur?”

BBC slog bakut fler gĂ„nger. Svordomar var i princip förbjudna och nĂ€r Chapman angav ”onani” som ett av sina fritidsintressen i sketchen ”ProusttĂ€vlingen” blev det bortklippt. 

Den första sketch gĂ€nget spelades in var ”Det flygande fĂ„ret”. Cleese hade slagit upp ordet störtdyka i ett lexikon, Chapman insĂ„g att ett fĂ„r kunde störtdyka om det flög, och sĂ„ fortsatte fantiserandet. Sketchen sĂ€ndes i det andra programmet dĂ„ Cleese och Palin i tvĂ€rrandiga tröjor och med fransk brytning diskuterade fenomenet med flygande fĂ„r. 

PremiÀrprogrammet söndagen den 5 oktober 1969 avslutades med en sketch om vÀrldens roligaste skÀmt, sÄ kul att folk som hörde det skrattade ihjÀl sig och det dÀrför kunde bli ett vapen i kriget.

En gammal bekant till Cleese erkÀnde efterÄt att han tyckte att programmet var konstigt.

Med tiden blev det Ă€nnu mĂ€rkligare, men ocksĂ„ bĂ€ttre. NĂ„gra nummer blev klassiker. 

Tidningen The Telegraph listade förra Ă„ret Monty Pythons tio roligaste sketcher. I topp kom ”Den döda papegojan” - förmodligen den mest kĂ€nda och mest citerade sketchen, om papegojan (”a Norwegian Blue”) som Ă€r död och kunden som vill ha pengarna tillbaka. Fast försĂ€ljaren pĂ„stĂ„r att fĂ„geln bara vilar sig och lĂ€ngtar tillbaka till fjordarna.

Med pĂ„ listan fanns bland annat ocksĂ„ ”VĂ€rldens roligste skĂ€mt”, ”Skoghuggarvisan”, ”HellÂŽs Grannies”, ”Nudge, Nudge” och ”Argumentkliniken” – vars nĂ€st sista replik lyder Ӂh, nu har jag fĂ„tt nog av det hĂ€r”, besvarat med ”NĂ€, det har du inte.”

Andra minnesvĂ€rda sketcher Ă€r ”Spam”, ”The Fishslapping Song” - och ”Departementet för löjliga gĂ„ngarter”. I den gĂ„r Cleese pĂ„ det mest egendomliga och lustiga sĂ€tt. Fast han tyckte sjĂ€lv att det bara var ”fĂ„nigt”.Han ville roa med verbal humor och blev nu ihĂ„gkommen för bensprattel, pĂ„hittad av Jones och Palin.

”Folk förutsĂ€tter att jag hittade pĂ„ rörelserna tio minuter innan jag framförde dem. I sjĂ€lva verket övade jag i en vecka. Det lĂ„g oerhört mycket arbete bakom den koreografin”, sĂ€ger han i Jonathan Margolis bok ”En man som heter Cleese”.

En poĂ€ng var att mĂ„nga sketcher saknade just poĂ€ng, eller slutknorr. I stĂ€llet satt bara Cleese som nyhetsupplĂ€sare och sa: ”Och nu till nĂ„gonting helt annat.”

Skrivandet skötte de till stor del i par, frÀmst Cleese-Chapman och Jones-Palin. Idle jobbade mer ensam med musiken och Gilliam med animationerna. Den fot som han anvÀnde och kom nedklampande redan i vinjetten hade han lÄnat frÄn en renÀssansmÄlning av Agnolo Bronzino.

Cleese beskrev det senare som att ”de flesta sketcherna med grova förolĂ€mpningar var Grahams och mina, allt som började med lĂ„ngsamma naturpanoreringar och mĂ€ktig musik var Mikes och Terrys, och det som blev invecklat med ord och försvann i nĂ„gons mun var Erics.”

StÀmning i gruppen var god i början, men den blev sÀmre.

”Sanningen att sĂ€ga tĂ„lde vi inte varandra under en stor del av tiden. Vi hade stĂ€ndigt hĂ€ftiga grĂ€l och stĂ€mningen var urusel”, vittnade Graham Chapman.

”Terry och jag grĂ€lade regelbundet”, erkĂ€nner Cleese i sin bok ”Men hur som helst ...” Fast oenighet inom en grupp, och uttryck för olika uppfattningar, Ă€r kreativt ovĂ€rderliga. Trots vĂ„ra meningsskiljaktigheter jobbade vi kreativt sett vĂ€ldigt bra ihop.”

”Det var bara en gĂ„ng jag kastade en stol pĂ„ John”, har Terry Jones erkĂ€nt.

Totalt blev det 45 tv-program under fyra sĂ€songer fram till 1974. I 30 av de 45 programmen medverkade ocksĂ„ Carol Cleveland. Som mest sĂ„gs showen av cirka tio miljoner britter. 

Sista omgĂ„ngen var Cleese inte med. Han tyckte att det bara börjat upprepa sig. De övriga ansĂ„g att han var girig och ensam ville göra pengar pĂ„ sin nya stjĂ€rnstatus. 

Monty Python-gĂ€nget var inspireratav Spike Milligans ”Q5” och ”The Goon Show”, men ingen har varken före eller efter presenterat en sĂ„ surrealistisk blandning av satir, trĂ€ffsĂ€kra parodier och absurt nonsens. De var Ă€ven influerade av popkonsten och tidens psykedeliska anda och drev inte minst med det tv-medium som djĂ€rvt gav dem utrymme.

GĂ€ngets betydelse för komedin har jĂ€mförts med The Beatles för populĂ€rmusiken. 

Det som till en början mest bara verkade konstigt och knÀppt blev med tiden kultförklarat och Àlskat. Filmer och scenshower förstÀrkte senare publikens kÀrlek.

Det mÀrktes nÀr gruppen Äterförenades för en scenshow i London 2014. Biljetterna till den första förestÀllningen sÄlde slut pÄ 44 sekunder. De till de följande fyra förestÀllningarna gick pÄ ett par timmar.

It®s 
 fantastiskt.

Graham Chapman, Michael Palin och Terry Jones, tre av de sex skaparna av den brittiska komediserien "Monty Python's Flying Circus," i New York 1975.
Graham Chapman, Michael Palin och Terry Jones, tre av de sex skaparna av den brittiska komediserien "Monty Python's Flying Circus," i New York 1975.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!