Vi, som talade sprÄket, kallades norrbottensfinnar. Vi benÀmnde de svensktalande ummikot (stum, en som stÄr i sin).
Filosofen Martin Heidegger (1889â1976) hĂ€vdade att sprĂ„ket Ă€r existensens hus. SĂ„ Ă€r det. Med ord bygger jag min verklighet; sprĂ„ket Ă€r sjĂ€lens fingeravtryck och nĂ€r ett sprĂ„k dör, dör ett folk och dess kultur. NĂ€r en kultur dör, tystnar mullen och slocknar ett universum.
Den 4 juli 1981 klev jag in pÄ sprÄkfrÄgans minerade mark dÄ jag i Haparandabladet pÄ meÀnkieli stÀllde en frÄga till min gymnasielÀrare Matti KenttÀ: Oonkhaan tÀmÀ meÀnkieli ruottia vai suomea? (MÄnne meÀn kieli Àr svenska eller finska?) Mitt inlÀgg var förstÄs humoristiskt men hade ÀndÄ en seriös underton.
Matti KenttÀ hade varit min lÀrare i finska dÄ jag pÄ 60-talet gick gymnasiet i Haparanda. Med hans lektioner började min bildningsgÄng till tresprÄkig författare och filosofie doktor i finsk litteratur och finska sprÄket, vilket idag utgör sjÀlva grunden för mitt skapande av meÀnkieli som skriftsprÄk.
De första impulserna kom faktiskt frĂ„n Hamburg, dĂ€r Els Oksaar (1926â 2015) var sprĂ„kforskare. Hon hade 1980 besökt Vittangi och Kiruna, dĂ€r hon förelĂ€st för lĂ€rare och förĂ€ldrar. Rektor Thore Klippmark hade hört henne och blivit sĂ„ fascinerad att han skrev en insĂ€ndare i Haparandabladet och föreslog att det skulle behövas kurser dĂ€r man undervisar i finsk oikeinkirjoitus (rĂ€ttskrivning) för skrivande tornedalingar. Tanken var förstĂ„s att vi genom att följa den finska grammatiken skulle lĂ€ra oss att skriva pĂ„ meĂ€nkieli. Detta stod att lĂ€sa i Haparandabladet den 10 januari1981.
Vad hade Els Oksaar sagt? Ja, hon hade svarat pÄ en frÄga: Vad Àr dÄ ett riktigt och rÀtt sprÄk? Hon hade pÄstÄtt att man pratar ett riktigt och rÀtt sprÄk nÀr en mÀnniska helt förstÄr vad en annan sÀger. Ett riktigt och rÀtt sprÄk Àr det sprÄk som förstÄs i den kontext dÀr det talas. De hÀr tankarna inspirerade Matti KenttÀ till att börja skriva krönikor under pseudonymen Tuohmaan Pekka. Krönikorna var pÄ meÀnkieli. Jag började ocksÄ fundera pÄ vad som definierar ett sprÄk. Vad Àr skillnaden mellan sprÄk och dialekt och nÀr blir en dialekt ett sprÄk?
Jag hade dÄ undervisat i finska vid Stockholms universitet och fördjupat mina kunskaper i lingvistik. Jag var av den Äsikten att Els Oksaar hade bÄde rÀtt och fel. Om jag berÀttade att jag trÀffat E LOLL SOSS, alltsÄ Els, och den jag talade med förstod, skulle dÄ detta rövarsprÄk vara ett riktigt och rÀtt sprÄk.
FrÄgorna var stÀllda, men svaren tÄlde och tÄl att tÀnka pÄ.
Var meÀnkieli ett sprÄk eller en dialekt? Om det var en dialekt, vad krÀvdes för att det skulle bli ett sprÄk? Jag skrev att det vore bra om vi lÀrde oss att bÄde skriva och tala meÀn kieli och anvÀnda de ord som finns i det.
Det Àr nu fyrtio Är sedan Matti KenttÀ och jag började resan med intressanta diskussioner. Det Àr nu historia.
Idag hissar vi flaggan för femtonde gÄngen. Initiativet till Tornedalingarnas dag togs av föreningen MeÀnmaa, som jag Àr ordförande för. Nu finns den i den svenska kalendern.