Mattei söker nya talanger till operan

I januari har sätter Peter Mattei upp Figaros bröllop i Luleå. Under måndagen hölls öppen audition till tre roller. "Det är rätt pressande att gå in i ett litet rum och sjunga inför fem personer som bara söker fel. Därför gjorde vi auditionen mer konsertlik", säger Peter Mattei.

"Jag hade inte förstått att vi skulle få coaching av Peter, så jag blev lite överraskad. Jag trodde nog att vi skulle få sjunga och inget mer. Men det här var roligare och gör att stämningen blir lättare", säger Sofie Asplund från Åland som studerar på operahögskolan i Stockholm. Foto: Maria Ekman

"Jag hade inte förstått att vi skulle få coaching av Peter, så jag blev lite överraskad. Jag trodde nog att vi skulle få sjunga och inget mer. Men det här var roligare och gör att stämningen blir lättare", säger Sofie Asplund från Åland som studerar på operahögskolan i Stockholm. Foto: Maria Ekman

Foto: Maria Ekman

Kultur2010-11-16 10:05

Idol, So you think you can dance och andra talangjaktsprogram har duggat tätt i tv under de senaste åren. För tv-publiken är det en enkel underhållning - vem är bra eller inte och vad tycker juryn?
Och de unga deltagare som söker lyckan ser kanske sin chans att nå en bred publik bara man blir känd.
Men vad händer om man inte håller måttet och blir utröstad? Risken är att karriären tidigt får ett tvärstopp. Inför hela svenska folket.

Den risken finns inte i Kulturens hus stora sal när Peter Mattei håller audition för rollerna Antonio, Don Curtizio och Barbarina i Figaros bröllop. Faktum är att den bild av auditionsituationen som sprids i tv-kanalerna är rätt långt från den professionella musikens auditions.
Det finns förstås en viss förväntan i luften och de 20 som valts ut för audition av ett 60-tal som sökt via filmer och ljudfiler vill knappast något hellre än att få en roll i uppsättningen.
Och Peter Mattei ser faror i tron på en "quickfix" för karriären via tv-rutan.
- När jag var ung och begåvad kunde jag för lite om vad som krävdes som professionell sångare. När jag lyssnar på gamla inspelningar så kan jag tänka att det var otroligt vilken pipa jag hade. Men jag var inte redo för en karriär när jag var 23. Det behövs lagom med utmaningar för en ung musiker och när man som konstnärlig ledare eller lärare tar sig an en ung begåvning måste man ta hand om den. Det vet jag inte om jag tycker att de här programmen gör, säger Peter Mattei och undrar om inte en del söker sig till rampljuset av fel orsaker.
- Det finns bieffekter med musiken, som att man kan bli känd och förmögen. Men när man har ett skaparintresse ska man inte ha en vilja att bli känd. Det är en bieffekt. Passionen är det grejen. Man ska inte bli musiker av fel skäl, säger Mattei.

Själv har han byggt karriären steg för steg. Först i Sverige, sedan Europa och USA. Sakta men säkert och i en takt som han känt sig någorlunda trygg med.
- Det räcker ju faktiskt att få nya två gig för varje framträdande man gör. Då kommer man långt. Så har det varit för mig även på de stora jobben. Det man ska ha fokus på är att bli så bra som möjligt och man kan finslipa sina kunskaper på hemmaplan - i Luleå eller i Sverige och sedan gå vidare. På det sättet kan man leva rätt länge på sin första platta om man säger så, säger Mattei och skrattar.
Samtidigt erkänner han att han aldrig fått ett jobb själv via audition.
- Nej, det har aldrig gått bra för mig. Det är rätt pressande att gå in i ett litet rum och sjunga inför fem personer som bara söker fel. Det är svårt att sjunga om det finns ett motstånd hos de som lyssnar. Det är därför som vi har gjort den här auditionen öppen, så att det skulle komma lite publik och att det skulle bli mer konsertlikt, säger Mattei.

Några tv-mässigt elaka kapningar av sångarna förekommer inte heller. I stället är tonen respektfull, uppmuntrande och uppbygglig. Peter Mattei ber någon sjunga Barbarinas aria en gång till. "Sjung den lite argare, som att du är skitförbannad på dit själv för att du klantat bort den där djävla nålen", säger han till en sångerska och till en annan föreslår han att hon ska prova rollen i ett mer introvert tillstånd och inte så utåtriktad mot publiken.
Något som uppskattas av sångerskan Sofie Asplund som kommer från Åland, men studerar på operahögskolan i Stockholm.
- Jag hade inte förstått att vi skulle få coaching av Peter, så jag blev lite överraskad. Jag trodde nog att vi skulle få sjunga och inget mer. Men det här var roligare och gör att stämningen blir lättare. För det är ju ingen normal situation, säger Asplund.

Väljs en sångare bort behöver det inte alls bero på att de är dåliga. Och det 20-tal som valts ut till audition i Kulturens hus har passerat nålsögat för att de ska vara av intresse för att få rollen.
- Det fanns jätteduktiga sångare bland de som sökte till första omgången, men som inte har röster som passar för rollerna. Och jag är väldigt noga med att sångarna ska passa för sin roll. Den som ska sjunga Barbarina måste låta yngre än Susanna. Hon ska ju både vara ung och vän och sexuellt utmanande mot greven. Men det är en bra roll för den som börjar sin karriär. Det finns många stora sopraner som gjort den i början av sin karriär, säger Mattei.
Han tror inte att det blir några problem att hitta någon som klarar rollen musikaliskt. Det som många får slita med är i stället recitativen som kräver perfekt italienska.
Mer krävande är rollen som Antonio och Mattei säger utan omsvep att det kan bli svårt att hitta någon som mäktar med den.
- Det är en tuff roll som kräver mycket röstvolym och den är musikaliskt avancerad. Det kan vara för svårt för någon som inte är professionell sångare. Å andra sidan hinner vi jobba med rollerna innan det är dags för premiären, säger Mattei.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!