Konstikon tar plats på museet

Albertus Pictors bildkonst kom att förändra svenskt måleri under 1400- och 1500-talen då han införde volym och realism i den svenska bildkonsten. Nu presenteras hans konst i utställningen "Minns mig Albertus - Albertus Pictor och hans bildvärld" på Norrbottens museum.

Foto: Kurt Engström

Kultur2010-12-11 11:00

För fem hundra år sedan kom Albertus Pictor att revolutionera svenskt måleri. Tidigare hade idealet varit ganska platta bilder, utan perspektivdjup eller volym i kropparna.

Men den tyske målaren, pärlstickaren och verkstadsledaren Albertus Pitcor förde med sig både volym och realism i sina målningar vilket gav måleriet ett livfullt uttryck jämfört med de samtida svenska målarnas verk.

- Albertus Pictor var den store målaren på sin tid. Sverige var katolskt då och kyrkorna skulle fyllas med bilder som berättade om bibliska händelser, säger Ingrid Zakrisson från Upplandsmuseet som är producenter av utställningen som öppnar på Norrbottens museum i dag.

Till dags dato har man kunnat belägga att Albertus Pictor målat i 36 kyrkor i Sverige - bland annat i Nederluleå kyrka - och Pictor är utan överord en av viktigaste målarna i svensk konsthistoria.

Tyvärr kom Albertus Pictors bilder att drabbas av protestantismens vurm för det avskalade och rena kyrkorummet - där prästens ord var allt. Det fick till följd att hans bilder målades över i Nederluleå kyrka på 1700-talet och togs fram först 1910. Resultatet blev att Pictors bilder ser bleka ut i Nederluleå kyrka. Men på utställningen har fotografen Daryoush Tamasebi behandlat bilderna så att man kan få en liten aning om hur de kan ha sett ut en gång i tiden.

- Det finns hur mycket som helst i Uppland, men bara en kyrka som man vet att Pictor målat här uppe. Man kan ju förstås undra hur det kom sig att han tog sig ända hit, men det var viktigt för kyrkan att sprida sitt budskap, säger Zakrisson.

Man tror att Pictor tog kom till Sverige genom ett möte med den svenske biskopen Jakob Ulfsson som tagit sig söderut för att vidareutbilda sig och därmed kunna utnämnas till biskop.

- Ville man bli biskop i katolska kyrkan så var man tvungen att ta sig ner till Centraleuropa. Det var förmodligen så Pictor kom i kontakt med Ulfsson och följde med till Sverige. Man vet att han bodde i Arboga 1465 och att han flyttade till Stockholm under 1470-talet. Där gifte han sig med änkan efter Johan Målare och tog över dennes kundkrets. Pictor lyckades också bra för han var den hantverkare som tjänade mest, säger Zakrisson.

Pictor försörjde sig på pärlstickeri om vintern och målade kyrkor på sommaren.

- Det tog ungefär en sommar att måla en kyrkas väggar och tak för sju personer. Och varenda millimeter täcktes av figurer och ornamentik. Man var rädd för tomrummet, säger Zakrisson.

Pictors bilder har också blivit ett värdefullt dokument för dagens forskare. Inte bara när det gäller de religiösa föreställningarna.

- I bilderna kan man se hur folk var klädda och vilka instrument som användes vid den tiden. Han avbildade allt från adelsfolk till vanliga människor. Sedan förde Pictor in lejon och annat som han knappast sett med egna ögon, men man tror att han fått idéerna från Biblia Pauperum som hade sådana bilder, säger Zakrisson.

- Pictor målade religiösa bilder enligt kyrkans anvisningar. Det kunde handla om Jona och valfisken, eller liknande berättelser och han målade samma berättelser i de flesta kyrkor. Men man kan se att det blir fler djävlar och sådant ju längre ut på landsbygden som Pictor målade. Och det tror jag han hittat på själv, säger Zakrisson och skrattar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!