Historien bakom Hoojas logga • "Känns ärofyllt och jättekul"

Hoojas logga syns numer som fond på scenen, tryck på tröjor, kepsar och ölflaskor. Succéduons avtryck vet inga gränser, men vem är det som tagit fram den framträdande loggan?

Sanne Brännström jobbar som fotograf, digitial designer och marknadsförare på sociala medier. Samarbetet med Hooja beskriver hon som "ärofyllt".

Sanne Brännström jobbar som fotograf, digitial designer och marknadsförare på sociala medier. Samarbetet med Hooja beskriver hon som "ärofyllt".

Foto: Melanie Åström

Kultur2024-05-25 01:00

Hösten 2022 får Sanne Brännström, Övertorneå, ett speciellt meddelande på Instagram. Gällivarebandet vill att hon ska rita åt dem. 

– De hade sett min design som ofta är väldigt retro-inspirerad och ville ha något på det temat. 

Sent 60-tal och tidigt 70-tal var årtalen som de hämtade inspiration ifrån. 

– De ville ha något som andades Folkets hus 1968, det var de väldigt tydliga med, berättat Sanne Brännström. 

undefined
Den slutgiltiga produkten som figurerar som tryck på bland annat tröjor och kepsar.

Hur känns det att vara den som står bakom loggan till det mytomspunna bandet?

– Det känns ärofyllt och jättekul. Nu är de ju skitstora och jag unnar dem all framgång, vi behöver mer glesbygdsromantik, säger hon och avlutar. 

– Från en glesbygdsromantiker till en annan, blev det ett jättefint samarbete.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!