Traditionen med "soppteater" på Norrbottensteatern håller i sig och har vid det här laget blivit närmast en egen institution inom institutionsteatern.
Gårdagens föreställning gick mestadels i dansens tecken och inleddes med ett stycke betitlat Dans på sin spets, framfört av Julia Gudmundsson, Olivia Öhman Olofsson, Ellen Bergstedt och Therese Olsson - samtliga elever i årskurs ett vid estetiska programmets spetsutbildning i Luleå.
Stycket gav en föraning om högtider som står för dörren. Iklädda i vad som i hög grad liknade luciadräkter intog eleverna scenen och visade upp en visuellt effektfull dans. Lenitha Hedqwists koreografi i kombination med Lelle Häggebrinks elektroniska musik kryddad med toner ur Stilla natt framkallade en tidig julstämning.
Sedan var det dags för ett musikaliskt mellanspel med Magnus Ekelund som framförde fyra sånger till eget gitarrackompajemang. Ekelund hade greppet om publiken från den första till den sista tonen, med känslostarka Kärlekens makt som magnifik avslutning.
Kärlekstemat forstsatte när föreställningen avslutades med den fina Svart på vitt på svart, koreograferad av Lenitha Hedqwist och med musik av Jonathan Lundberg som även medverkade tillsammans med dansarna Lava Markusson och Patrik Häggström.
Svart på vitt på svart hade premiär i juni, men för alla som missat den blev gårdagens repris säkerligen en positiv upplevelse.
Lava Markusson och Patrik Häggström gestaltade kärleksbekymmer i en utsökt samspelt dans. Där fanns humor och allvar, glädje och sorg. Kort sagt: hela känsloregistret kunde avläsas i deras framförande.
Sammantaget en "soppföreställning" med mycket kärlek. Den värmde publiken på mer än ett sätt.