Han kallades ”Kirunas Travolta” och uppträdde redan som elvaåring i solodiscodans i slutet av 1970-talet. Det ledde Erik Norberg in i amatörteaterns värld, med revyer, varietéer, och föreställningar på scen.
Så småningom fick han en tjänst som amatörteaterledare i Kiruna där han arbetade i fyra år innan han flyttade till Stockholm och kom in på Dramatiska institutet.
Regissören, dramatikern och kompositören Erik Norberg ska prata om Kiruna amatörteaters historia under kulturfestivalen i Kiruna som pågår 24-27 november.
– Jag har samlat lite material och bilder och ska prata om samarbete mellan proffs och amatörer. Det var så jag kom in i teatern från början, säger han.
– Jag ska också berätta om hur det utvecklades från att vara en angelägenhet för mindre grupper som själva gör sina pjäser till att bli något av en folkrörelse, i alla fall i Norrbotten. Många har proffs som medverkar, tar in någon som är med och skriver eller regisserar. Det är en del av framtidens kulturpolitik som borde handla om hur man ökar medverkandekulturen, att vi satsar på att låta proffs och amatörer mötas. Det höjer kvaliteten och de kommer ett steg längre i sitt skapande.
– Nu när vi får en ny stad, allt är nytt och fräscht men med samma gamla Kirunabor och sättet att göra kultur, borde man satsa på proffs och jobba tillsammans med amatörer.
Erik Norberg stannar i Kiruna i några dagar, men återvänder snart igen – för ett nytt uppdrag:
När Kiruna nu har blivit en ny stad, med ett nytt kulturhus, vill amatörteatern satsa lite extra. De har därför bjudit in Erik Norberg för att regissera och skriva årets nyårsrevy.
– Det är 30 år sedan jag gjorde nyårsrevy i Kiruna, och nu är jag tillbaka med en revy som ska heta ”Förlustelser”, det är en lite tvetydig titel. En nystadsrevy. Jag är precis i färd med att skicka material till dem, sen åker jag upp och vi ska repa under helgen, berättar han.
I mitten av december kommer han tillbaka, och stannar fram till premiären på nyårsafton i nya kulturhuset.
Han minns revyerna från förr. På den tiden, med händelser som den så kallade Kirunahärvan, då Lars Törnman fick makten, handlade mycket i revyerna om ämnen som vänskapskorruption och annat.
– Nu är det helt andra historier, som hur LKAB kan flytta på en hel stad och människorna som bor i den för att gruvan ska fortsätta leva, det paradoxala i det. Man måste förstöra den stad man bor i för att kunna bo kvar i den staden.
Det är ett stort gäng som är med i årets revy.
– Flera av de gamla rävarna från min tid kommer faktiskt tillbaka och vill vara med igen. Men under årens lopp har det kommit många nya. Tänk 30 år sen, de som var nyfödda då är nu vuxna människor, så det är en helt ny generation som gör revyn.
Han utlovar även en del mer bitska inslag:
– Lite vasst ska det bli, både åt ena och andra hållet. Men framför allt vill vi nog göra en fest, för det nya. Den nya generationen får ta något nytt i anspråk, uppleva något som är alldeles fräscht och nytt. Vi ska inte bara tynga ner dem med bittert elände, utan vi ska bjuda dem på ett riktigt kalas – en nystadsfest.
Erik Norberg ser fram emot att få ”komma hem” igen:
– Det är roligt att lära känna den nya generationen med amatörteaterfolk i Kiruna. Och att ge tillbaka litegrann efter den långa resa som jag gjort i det professionella kulturlivet. Det känns bra att jag kan komma tillbaka och förhoppningsvis ge lite impulser och idéer.