Dikter som inte riktigt berör

I Lars Hedströms förra diktsamling ”Edeforsgatan och andra ställen” sökte han i barndomen, uppväxtorten och minnena.

Lars Hedström har skrivit "Gråstensland".

Lars Hedström har skrivit "Gråstensland".

Foto: Karl-William Sandström

Kultur2019-11-21 08:00

NY BOK

Lars Hedström

Gråstensland

Ordfirman

Den nostalgiska poesin, sökandet efter vad som format diktjagets identitet, berörde mig starkt. Hedström beskrev sina gamla kvarter som ett sätt att hålla ungdomen levande och döden borta. Det var inte bara rörande, utan också en väldigt kvalitativ diktsamling. 

I ”Gråstensland” har Hedströms lämnat sin egen barndom och istället tagit ett bredare perspektiv. Det är inte längre Örnäsets järnverk som gestaltas, utan poesin kan snarare beskrivas som allmängiltig naturlyrik: 

De skogsklädda öarna

Lämnar vissa nätter vår del av Vintergatan

Möter nya horisonter bortom Orions bälte

Somliga drömmar måste få vara sanna 

Vinden rusar in i viken och tar sats

Sveper runt de låga öarna

Så illa använd kraft, säger den rationelle

Men vem frågar vinden om mål och mening 

Mot denna har jag två invändningar.

Den första är att naturlyrik är en svår genre att behärska. Det är förhållandevis få poeter som lyckas skriva dikter om naturen utan att antingen bli för klyschiga eller bara bli ett eko av redan skriven naturlyrik. 

Min andra invändning är att allmängiltig poesi inte är lika träffande som den särskilda. ”Edeforsgatan och andra ställen” var så bra just för att den var så navelskådande, privat och ältande. ”Gråstensland” berör mig helt enkelt inte. Hedström kan, och ska, skriva om det lilla. Att försöka ta sig an hela världen passar honom inte. 

Men visst finns det fina rader i ”Gråstensland”. 
 

Det finns en trygghet här 

Omgiven av vattenrörelser

Gråstenar spolas av vågorna

Minnesmärken, bärare av ett djupt lugn 

Och på sina ställen har diktsamlingen också den ton jag blev så förtjust i när jag läste ”Edeforsgatan och andra ställen”, den som fångar viljan att försöka bevara allt som det alltid har varit. 

Kanske finns det ett regn som förlåter 

Som bäddar in allt levande 

Och de ännu mer hjärtskärande raderna i dikten ”Rörelser i marginalen”. 


Maskineriet saknar hållbarhet

Det som höll oss samman skriker högt

Det är en nåd att få leva, men tiden rinner iväg

Det är som om de goda minnena raderas

Tyvärr är det för få dikter i ”Gråstensland” som håller det måttet. Vilket är synd eftersom det inte handlar om att Hedström inte är tillräckligt bra. Det har han bevisat att han är. Men i den här diktsamlingen kommer det inte fram.    

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!