Den försummade skolan

Skolan har blivit en het potatis inte bara i Sverige utan i hela västvärlden. Det finns inget område inom politiken där forskning och akademisk debatt är så försummad som inom skolpolitiken.

Foto:

Kultur2011-03-08 06:00

I dagarna har det kommit flera böcker om pedagogik, idéhistoria och kognitionsforskning som går till storms mot dagens svenska och västvärldens skolpolitik.

Andy Hargreaves är professor i pedagogik vid Boston college i USA. I sin bok Läraren i kunskapssamhället beskriver han en skola som alltmera stimulerar till strömlinjeformad anpassning och plugg av baskunskaper istället för karaktärsdaning och social samt emotionell utveckling.

Han konstaterar torrt "I den industrialiserade engelskspråkiga världen har humanism, demokrati och det offentliga livet i hög grad försvunnit från statens reformplaner för skolan". Han påvisar att det rådande kunskapsbegreppet i västvärlden är ett där mätbarheten av faktakunskaper hamnat i fokus.

Själv pläderar han för en skola där "vår förmåga att utnyttja vår kollektiva intelligens med utgångspunkt i kunskapsekonomins viktigaste egenskaper -uppfinningsförmåga, kreativitet, problemlösning, samarbete och engagemang för ett livslångt lärande" inryms.



Peter Gärdefors kan säkert utnämnas till Sveriges ledande kognitionsforskare. Kognitionsforskning ligger någonstans mellan hjärnforskning och pedagogik. Man behandlar studier av hjärnans olika funktioner som uppmärksamhet, minne, inlärning, medvetande, språk samt beslutsfattande och problemlösning.

I baksidestexten förklarar han att hans bok Om lusten att förstå , om lärande på människans villkor är avsedd för pedagoger och föräldrar som vill bidra till att utveckla barns förståelse för olika kunskapsområden och stimulera ett livslånt lärande.

Han hävdar med bestämdhet att vi föds med en naturlig drift att lära och att motivation till lärande kommer inifrån. "Det bästa lärandet uppnår vi när vi ser meningsfyllda sammanhang".

En tes som han driver är speciellt uppmuntrande för alla oss som jobbar med medier och IT-inslag för lärande. Han skriver "För att förstå människans lärande måste vi därför analysera hur medierna kan användas i denna process". En bok att rekommendera för alla som har någon att fostra eller lära något.

Idéhistorikern och samhällsdebattören Sven Eric Liedman har lånat titeln på sin bok Hets en bok om skolan från Alf Sjöbergs berömda film på Ingemar Bergmans manus från 1944. Alltså strax före de stora enhetsskolereformerna, vilket ser ut som en tanke från Liedmans sida.



Han skriver frankt "den skola som nu håller på att ta form kommer att misslyckas. Den grundläggande åsikten är att kunskap först och främst ska utsättas för prov och betygsättas, vilket gör att faktakunskaper, som snabbt och lätt kan kontrolleras hamnar i fokus". Han går mycket kritiskt igenom alla slags skolformer inklusive lärarutbildningar, universitet och högskolor samt EU:s nyckelkompetenser.

Hans slutgiltiga grundskott och egna vision riktad mot dagens skolpolitiks förenklade kunskapsbegrepp hittar vi i meningen "Den enda förnuftiga reaktionen är att förverkliga ett fördjupat kunskapsbegrepp. Kunskaper värda namnet kommer att ses som en integrerad del av en människas personlighet och inte som något som snabbt och lätt kan avkodas i en lappskrivning".

En bok väl värd att läsa för alla som är intresserade av en humanistisk och idéhistorisk analys av skolan idag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!