Ship to Gaza Bakgrunden. Resan. Framtiden. är en bok om ett försök att omvandla ord till handling. Att så att säga gå från snack och ut i verkstan.
Hur det gick?
Israeliska kommandosoldater överföll och bordade flottan på sex båtar och hindrade därmed Ship to Gaza/Frihetsflottan att nå målet och lämna över förnödenheter till Gazas hårt prövade befolkning. Ur det perpektivet blev projeketet ett misslyckande.
Ur ett annat, det opinionsbildande perspektivet, blev samma projekt en seger.
Israels blockad av Gaza kom i fokus från att mer eller mindre varit i mediaskugga sedan den inleddes för dryga tre år sedan. Och den israeliska brutaliteten vid bordningen av huvudbåten, den turkiska Mavi Marmara, fick många fjäll att falla från ögonen hos världssamfundets ledare och medborgare. En bordningsaktion som skedde i gryningen den 31 maj och innebar att nio människor miste livet och över 30 blev skadade.
En nästan enad omvärld rasade mot vad "mellanösterns enda demokrati" gjorde mot ett fredligt projekt på internationellt vatten.
Vad hände sen då?
Boken Ship to Gaza är en trestegsraket med riktning på framtiden, men den berättar också hur idén väcktes och fick kropp. Plus att några ur den rika floran av resenärer på båtarna ger sin bild av varför de var med och vad som hände dem ute i medelhavet några dagar innan våren gick över i sommar i Sverige. Och om det efterspel och de "förklaringar" som alltid avgör hur omvärlden ska minnas det som hände.
Ship to Gaza bildades i februari 2009, ungefär en månad efter att Israel dragit sig tillbaka från ett Gaza de då bombat och beskjutit under 22 dagar. Gaza låg i spillror och över 1400 palestinier hade fått sätta livet till.
Med idén väckt ur Ship to Bosnia-projektet från mitten av w1990-talet börjar några hugade personer träffas och spåna för att slutligen, när uppgivenheten var nära, hitta kanaler till människor och pengar som sedan skulle få projektet i sjön.
Det mynnade ut i ett internationellt nätverk under namn av Freedom flotilla. En koalation för solidaritet med Gazas folk.
Som redan nämnt var det en brokig skara som reste med Ship to Gaza/Frihetsflottan. Däremot är berättelserna kring vad som hände ganska homogen. Men trots det är de förstås ändå viktiga vittnen. Och genom dess olika bakgrund, ideologi och yrken kan de inte viftas bort som "Hamas-kramare" och "antisemiter" eller andra programmatiska anklagelser mot kritiker av Israels politik.
Idéhistorikern Edda Manga gjorde en intressant reflektion kring att den koloniala värderingen av människor visade sig intakt av hur de israeliska soldaterna behandlade "bruna" kontra västerländskt "vita". Trots att de vid bordningen, enligt Manga, hade blivit en flock.
I Reflektioner, bokens tredje del, intervjuas bland annat Rickard Falk, professor i internationell rätt. Han slår fast att blockaden av Gaza är olaglig. Men i frågor om havet som ett fredad område och olika konventioner kring självförsvar, aggresion och krigshandlingar, statsterrorism kontra individbaserad terror, handlar det mycket om tolkningar.
Robert Fisks text Ordstrider - den nya propagandan, är en höjdare vad gäller kritik av det egna skrået."Journalisterna och den israeliska regeringen är förälskade igen", skriver han, apropå förkärleken att använda ordet terror i parti och minut.
Ship to Gaza är framför allt en bok för de redan invigda. Och dess tendensiösitet ligger därför nästan i sakens natur. Men det vore synd om den inte lästes även av andra. Den handlar ju till syvende och sist om världspolitik och om en konflikt med spridningskraft långt bortom dess geografiska epicentrum. Och om en dröm som nästan blev verklighet och därför födde en ny dröm.