Abramhamsson hÄller cynismen pÄ avstÄnd
Mycket i vÄrt samhÀlle handlar om att lyckas. FÄ rÀtt utbildning, rÀtt jobb, rÀtt lön. Att vara framgÄngsrik. Men mÄste det vara sÄ? I sin utstÀllning pÄ Galleri Syster prövar Malin Abrahamsson en annan infallsvinkel.
Foto: Patrik Boström
- Det var rÀtt sentimentalt. En slags sentimentalitet som handlade om tiden och platsen. Men jag Àr inte kvar dÀr i dag. Jag hÄller ju pÄ att grÀva ner hÀlarna djupare i New York, sÀger Malin Abrahamsson nÀr vi ses i Galleri Systers lokal pÄ Kronan i LuleÄ.
Hon gick pÄ Sunderbyn i början av 90-talet, men har vuxit upp i LövÄnger i VÀsterbotten. Genom Ären har hon hÄllit kontakten med sina studiekompisar Mats Wikström och Etta SÀfve. Det Àr ocksÄ sÄ hon kommit i kontakt med Galleri Syster - genom bekantskapskretsen frÄn Sunderbyn.
Och Abrahamsson har fÄtt rÀtt fria hÀnder att göra vad hon vill med det lilla utstÀllningsrummet.
Det finns dock ett problem, som stÀllt en del av utstÀllningen pÄ Ànda.
- Jag tÀnkte inte pÄ att det börjar nÀrma sig jul och att det kunde ta sÄ lÄng tid för saker att komma fram. SÄ jag saknar bland annat ett "getingbo" som jag gjort av papper frÄn New York Times och byggklossar till ett luftslott som jag skulle bygga. SÄ jag fÄr improvisera lite, sÀger Abrahamsson.
Lösningen har fÄtt bli en vit siluett av ett slott, med tinnar och torn. Det Àr symboliskt. En slags metafor för vÄr strÀvan efter framgÄng och succé. Samma tema Äterkommer i en bild av ett strandhus - sjÀlva sinnebilden för om man lyckats eller ej, om man har rÄd med en kÄk vid havet.
Men allt det dÀr betyder inte sÄ mycket, menar Malin Abrahamsson.
- Jag fick ett citat av Kirkegaard av en vÀn dÀr det stod att "den största faran i livet Àr att förlora sig sjÀlv. Det gick rakt in i hjÀrtat pÄ mig. Vi har ju alla vÄra luftslott i form av pengar och karriÀr. Och dÀr jag bor Àr det ju extremt trendkÀnsligt. Men det Àr förstÄs inbyggt i ett kommersiellt samhÀlle, sÀger hon och berÀttar att hon och konstnÀren Todd Kelley fick rÀtt mycket uppmÀrksamhet nÀr de gjorde en utstÀllning dÀr de stÀllde framgÄngsidealen pÄ huvudet och frÄgade sig om man inte kan vara framgÄngsrik pÄ andra sÀtt. Man kanske kan vara framgÄngsrik bara genom det faktum att man gör det man verkligen vill? Och mÄste man komma nÄgonstans?
En tanke som Àr nog sÄ utmanande bÄde hÀr, och inte minst i USA dÀr drömmen om framgÄng Àr sÄ central. Och i jakten pÄ den dÀr framgÄngen kan det ocksÄ finnas en risk för att cynism uppstÄr.
- UtstÀllningen Àr en övning i att hÄlla cynismen pÄ avstÄnd, sÀger hon och blÀddrar i nÄgra skisser som hon har med sig. PÄ en knallgul bild stÄr det "Keep it real, donŽt break it".
- Det Àr kanske lite halvtöntigt, men det Àr ju det som det handlar om.
Malin Abrahamsson tycks leva efter sin devis "Keep it real, dont break it". Efter Sunderbyn flyttade hon till New York, eftersom hon inte fick gÄ konstskola i Spanien. Det var de bristande kunskaperna i spanska som satte stopp.
- Jag var för rastlös för att lÀra mig spanska, sÄ jag valde ett engelsksprÄkigt land och tog en kandidatexamen i fine arts pÄ School of Visual Arts, sÀger hon.
Sedan dess har hon haft lite olika jobb, men fick jobb pÄ skolans bibliotek 2001 och trivs bra med det.
- Det finns ju ingen annanstans jag vill vara. Vardagen Àr ju att man mÄste ha ett heltidsjobb för brödfödan och sÄ fÄr man göra sin konst utanför det. Men hÀr finns massor av mÀnniskor som sysslar med konst och det kokar. Varje vecka Àr det massor av utstÀllningar som öppnar och det Àr kul att se vad folk gör och tÀnker, sÀger hon.
En av bilderna kan samtidigt tolkas som en kommentar till konstvÀrlden, som Àr minst lika framgÄngskÄt som det övriga samhÀllet. HÀr har Abrahamsson fotograferat stora reklamskyltar, men satt in sina egna bilder med ett störtande flygplan som motiv som en slags referens till den dÀr monetÀra framgÄngen som mÄnga suktar efter.
Det Àr ett motiv som Äterkommer hÀr och var i hennes bilder.
- Det började förstÄs med 11 september. Men med tiden har det blivit en bokstav i mitt bildsprÄk. Flygplanen i ett landskap blir en slags perspektivgivare bÄde i tid och rum.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!