Berndt är en riktig Amazonfantast

1967 fick han som 16-åring köra en Volvo Amazon för första gången. Sedan var Berndt Juto fast. Han kallas för Amazonmannen – och han gör verkligen skäl för namnet.

ÅKER HEM. När Berndt Juto åker hem till Korpilombolo händer det att han låter sin nya personbil stanna hemma. Istället blir det en tur i en av hans amazoner.

ÅKER HEM. När Berndt Juto åker hem till Korpilombolo händer det att han låter sin nya personbil stanna hemma. Istället blir det en tur i en av hans amazoner.

Foto: Joakim Nordlund/PRESSPRO.se

Amazonfanast2016-04-16 06:00

I år fyller den svenska bilklassikern Volvo Amazon 60 år. Och få andra norrbottningar kan och vet så mycket om bilmärket som just Berndt Juto från Södra Sunderbyn.

Efter att han kört, skruvat och renoverat gamla amazoner i 47 år så vet han det mesta som finns att veta om bilen.

Hade tiotusenkronorsfrågan återuppstått hade han med all sannolikhet kunnat ställa upp i ämnet Volvo Amazon.

– Lägg en bricka, en mutter eller bult i handen och jag kan säga var den ska sitta. På håll kan jag nog också tala om vilken modell det är och vilket år den är tillverkad, säger han.

Han säger att det är en fröjd att skruva i en Amazon. Han har också en relativt ny Mercedes men den byter han knappt ens olja i själv.

– I en modern bil öppnar jag knappt huvet, det är något som tar emot. Här känner jag att jag har full kontroll och man kan också göra allt själv. Jag vet funktionerna och jag vet vad som ska göra om felen dyker upp, säger han.

I tonåren hade han en äldre bror som hade en Amazon och men hans intresse väcktes till liv på riktigt allvar sommaren 1967 i samband med att kusinen Sixten Eriksson hade köpt en ny Volvo Amazon 123 GT.

Berndt Juto var då 16 år gammal och han hjälpte sin far som var flottningsförman i hembyn Limingoån utanför Korpilombolo.

– Vi följde ju med timret nedåt älven och då viskade min kusin till mig och bad mig hämta Amazonen. Den hade ju blivit kvar cirka en kilometer därifrån. Jag hade ju kört bil och det visste han ju, säger Berndt Juto och ler vid minnet.

Den bilen var mörk grön med brun skinnlik klädsel och han minns än i dag känslan när han kom fram och satte sig bakom ratten i den nya bilen.

– En splitterny 123 GT, oj, oj. Doften i bilen, känslan i ratten och växelspaken och ljudet från motorn när man hade vridit på nyckeln. De intrycken har etsat sig fast i mig, säger han.

Som 15-åring antogs han vid en yrkesutbildning hos NJA i Luleå och han fick i motsats till många andra studenter betalt när han pluggade. Lönen sparade han så när han fyllde 18 år kunde han köpa sin första Amazon och sedan dess har han alltid haft minst en i sin ägo. Berndt Juto fyller snart 65 år och han har nu precis gått i pension och några sysselsättningsproblem lär knappast uppstå.

– Åh, herregud nej. Det finns hur mycket som helst att göra. Jag har ju en 123 GT som jag ska börja med och den ska jag renovera upp i superskick. Det ser jag fram emot, berättar han.

Under hela sitt vuxna liv har han alltså levt med den här bilmodellen. Han har hunnit med att renovera hela 22 Amazoner och han har i dag fem stycken som han har sparat. Bland dessa fem finns tre stycken 123 GT där han också har alla detaljer som behövs i samband med en renovering.

– Sånt som backspeglar, varvräknare och rattar och lite annat som är svårt att få tag i. En ska jag ta upp i superskick men de andra ska i trafik så de inte skrotas, sedan blir det nog att jag säljer dem vidare, säger han.

Sedan utvecklar han varför han har fastnat just för GT-modellen:

– Den hade annan ratt, den hade varvräknare, extraljus och större motor. Den hade också motorrumsbelysning och bagagerumsbelysning. Den hade också kromade ringar runt fälgarna och kromad avgasförlängare.

Ska man ha en veteranförsäkring måste bilen besiktas och där är Berndt Juto besiktningsman.

Han framhåller också kamratskapet i Amazonklubben och bland alla som håller på med gamla bilar.

– Det är en jättegemenskap, lite som en familj. Jag har ju hållit på så länge i Amazonsammanhang och jag känner ju folk inte bara här utan i hela Sverige, säger han.

För honom är det en glädje att få börja analysera och undersöka och sedan lägga upp en plan för hur renoveringsarbetet ska genomföras.

­– Det är som att ge liv till det som har varit dött. Det ger i alla fall mig väldigt mycket. Jag mår riktigt fint när jag har kan starta upp en bil och höra att motorn som kanske inte fungerat tidigare spinner på och går så som en fin, välskött motor ska göra, säger han.

Vad är det som gör Volvo Amazon till en så speciell bil att den lever vidare på det här sättet bland bilentusiaster?

– Oj, det är mycket. Hur mycket tid har vi? Skämt åsido. När den kom var det ju en driftsäker och välbyggd bil av hög kvalitet. Det är ju bara att titta på den här bilen, allt utom framskärmarna är ju original.

Hur ska ni fira 60-åringen?

– Det blir en Volvoträff i Luleå den 4 juli.

FAKTA

Hösten 1956 lämnade de första bilarna Volvofabriken i Torslanda utanför Göteborg.

Produktionen pågick fram till juni 1970. En del karosser och delar blev kvar och skeppades till Sydafrika där upp emot tusen bilar sattes samman under 1971.

Ungefär 670 000 Amazoner tillverkades. 298 000 bilar blev kvar i Sverige – resten gick på export till andra länder.

Berndts favoriter

Modell: ”Det är en 123 GT. Det var den som jag körde först och den tycker jag bäst om än i dag”.

Färg: ”Det är mörk grön och sedan tycker jag även att röd är mycket fin. Efter det kommer nog vit med röd inredning”.

Årsmodell: ”Det är ju GT-modell från 1967. Det gjordes inte så många exemplar, därför är den väldigt speciell”.

Berndt Juto

Ålder: 64 år.

Bor: Södra Sunderbyn.

Familj: Hustrun Lena, två barn och tre barnbarn.

Övrigt: ”Mitt yngsta barnbarn Måns är två år och alldeles nyss tillverkade vi en Amazon i lera”.

Aktuell: Stor Amazonentusiast med ett enormt kunnande om bilmodellen som i år fyller 60 år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!