Sverige bör följa Boden med största intresse

”Vi behöver minska mängden prov och läxor radikalt”. Wow, smaka på den. En skola i Boden vågar dra i bromsen och jag är den första att jubla.

Hemläxa - inte det bästa sättet att stimulera unga till lärande, enligt Johan Håkansson.

Hemläxa - inte det bästa sättet att stimulera unga till lärande, enligt Johan Håkansson.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

KRÖNIKA2018-04-13 06:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är ju en trend som har pågått en längre tid nu inom svensk skola: hårdare tempo, mer betyg, fler läxor, ännu fler prov – och därmed mer stress för eleverna.

Ändå har resultaten uteblivit. De har i själva verket varit så dåliga att det blivit en krisfråga.

Grannlandet Finland, däremot, visar upp strålande resultat och det är klart att det borde vara tankeväckande när deras framgångsrecept består av kortare skoldagar, färre prov och minimalt med hemläxor.

Det borde rent av ha lärt oss något – eller åtminstone fått oss att fundera över om den svenska vägen verkligen är så förträfflig.

När den stora Pisa-debatten drog igång för några år sedan och Finland visade sig vara bäst i hela Europa trodde jag faktiskt att det skulle leda fram till en stor debatt och kanske ett nytänk i Sverige.

Men vi har haft svårt att tänka i de banorna, att det kanske finns smartare sätt att stimulera barn till kunskap än att pressa dom med längre arbetsdagar och ännu fler prov.

Men nu vågar alltså en skola, Stureskolan i Boden, tänka tvärtom och jag tycker det är fantastiskt spännande. Som ett test inför skolan ett förbud mot läxor och prov för alla högstadieelever under april. Undantaget är de obligatoriska nationella proven.

Skolans modiga rektor Petronella Sirkka säger till SVT:

– Vi får ständigt nya rapporter om att våra barn mår dåligt och det beror på att de har en väldigt hög stressnivå hela tiden. Det här är vårt sätt att minska den stressen.

Testet pågågr nu i april och om resultatet blir lyckat är skolan beredd att genomföra ett förbud på heltid 2019.

– Det finns en hel del forskning som säger att bedöma eleverna formativt är betydligt bättre än att ha vanliga traditionella läxor och prov, säger Sirkka.

Vilket låter som ett eko av vad finländarna försökte lära oss för tre år sedan när den här frågan var glödhet. Där används de nationella proven som stickprov – i övrigt litar skolorna på att de välutbildade lärarna vet att eleverna lär sig vad de ska, annars blir det extraundervisning.

Att låta lärare ägna hundratals timmar åt att bara mäta kunskaper är något finländarna skakar på huvudet åt.

Stureskolan i Boden tänker nu likadant och vill i stället ägna tiden åt att öka barnens analysförmåga i en snabbt föränderlig värld.

Att skolans drastiska grepp nu hånas bland vissa högerdebattörer förvånar mig inte. Det här är ju ett gigantiskt hot mot allt de har propagerat för i årtionden. Det är ju just dessa debattörer som drivit på den utveckling vi haft i Sverige och där förmågan att tänka annorlunda varit obefintlig.

Den svenska skolan behöver återskapa statusen för läraryrket, vi behöver fler bra lärare och samtidigt ge dem en självklar auktoritet att vara lärare fullt ut.

I övrigt bör hela Sverige följa det som händer på Stureskolan med största intresse. Det här kan vara början på något stort.