Lind: VÀnner som tÄl en prövning

I nöden prövas vÀnnen, sÀger ordsprÄket. Aldrig har vi dÀrför haft större anledning att pröva varandra inom besöksnÀringen, Àn vi har haft den senaste tiden. Och jag Àr beredd att sÀga att vi klarat just denna prövning förbaskat bra.

Andreas Lind, vd Swedish Lapland.

Andreas Lind, vd Swedish Lapland.

Foto: Privat

Krönika2020-09-18 13:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Som vi alla vet har corona stĂ€llt allt pĂ„ Ă€nda för vĂ„r besöksnĂ€ring. Siffrorna Ă€r nattsvarta. Att vi upplever den största branschkrisen nĂ„gonsin framgĂ„r med all oönskad tydlighet. Vi stĂ„r alltsĂ„ hĂ€r, mitt i en nöd. Och mitt i en prövning.  

Att följa företagens kamp och gĂ€sternas frĂ„nvaro Ă€r pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt en mardröm. Samtidigt finns det saker som vĂ€rmer, Ă€ven nĂ€r det Ă€r som mörkast. En sĂ„n sak, som i alla fĂ„r mig att orka fortsĂ€tta den dagliga kamp vi nu befinner oss i, Ă€r vĂ„rt sĂ€tt att stĂ„ upp och stötta varandra.  

För jag Ă€r inte bara imponerad och stolt över hur vĂ„r bransch försökt ta sitt ansvar och följt (de nĂ„got luddiga) rekommendationerna. Jag Ă€r Ă€ven imponerad över hur företagen ofta hĂ„llit ihop. De har stöttat varandra trots att det varit fritt fall, de har skapat nya erbjudanden och de har ofta hittat nya sĂ€tt att samarbeta. Jag Ă€r Ă€ven glad över att vi har offentlig sektor som bĂ„de pĂ„ lokalt och regionalt plan stĂ€llt upp pĂ„ ett ofta riktigt bra sĂ€tt.  

LĂ„t mig ge ett exempel pĂ„ detta: veckan efter krisen slog till skapade vi ett företagsrĂ„d. Detta för att snabbt fĂ„ grepp pĂ„ ett kaotiskt lĂ€ge och för att kunna bolla vad vi nu ska göra tillsammans. I rĂ„det hamnade, bland mĂ„nga andra fina företag, Merja Bergwall frĂ„n Arctic Guides i Abisko. Merja var en ny bekantskap för mig, men hon gjorde snabbt avtryck genom sina analyser, sin tydlighet och sitt snabba agerande.  

Ganska snart förstod vi alla varför. Det visade sig att Merja rÄkade ha kvalifikationer utöver de vanliga. Hon hade erfarenhet av riskbedömningar och krisberedskap frÄn stora bolag och nationella sÀkerhetskommittéer, dÀr hon styrt genom kriser som 9/11, tsunamin, Fukushima och fÄgelinfluensan. Hon var alltsÄ inte bara vara en hejare pÄ att driva guideföretag, utan Àven en vÀn som rÄkade kunna nÄgot vi alla verkligen behövde.

Merja kom snabbt att ingÄ i ASSL Upgrade, det program vi sjösatte dÀr hundra företag fick betalt för att under vÄren vidareutbilda sig sÄ de kan stÄ bÀttre rustade nÀr tiderna vÀnder. Hon blev snabbt en del av det hela och delade frikostigt med sig av sin kunskap. Hon hjÀlpte oss ocksÄ att ta fram ett bra stöddokument för riskhantering av covid-19. Hon var kort sagt en bra vÀn att ha, bÄde för oss och för företagen, i tider av kris.

DĂ€rför kĂ€nns det extra bra att Merja i tisdags blev vĂ„r regions vinnare i Ă„rets upplaga av Stora Turismpriset, som hade fokus just pĂ„ företag som gjort nĂ„got ovĂ€ntat bra under coronakrisen. UtnĂ€mningen kĂ€ndes sjĂ€lvklar och jag ser det som ytter­ligare bevis pĂ„ en av mina starkaste övertygelser: ger du kĂ€rlek, sĂ„ fĂ„r du kĂ€rlek.  

Konkurrensen om besökaren efter corona kommer att vara knivskarp. Jag Àr dock helt övertygad om att mycket av det som kommer att efterfrÄgas av morgondagens resenÀr Àr det vi har att erbjuda hÀr i Swedish Lapland. VÄr gemensamma uppgift Àr att se till att ta hand om denna efterfrÄgan och omvandla det till nytta för vÄra företag och för oss som bor hÀr uppe. Och jag Àr sÀker pÄ att vi kommer att lyckas.

För vi har inte bara gott om storslagen natur och upplevelser i vÀrldsklass. Vi har Àven ganska gott om vÀnner som Merja. VÀnner som stÄr dÀr med en varm utstrÀckt hand, redo att hjÀlpa till och bidra med det de kan. VÀnner, som tÄl en prövning.