Som vi alla vet har corona stÀllt allt pÄ Ànda för vÄr besöksnÀring. Siffrorna Àr nattsvarta. Att vi upplever den största branschkrisen nÄgonsin framgÄr med all oönskad tydlighet. Vi stÄr alltsÄ hÀr, mitt i en nöd. Och mitt i en prövning.
Att följa företagens kamp och gÀsternas frÄnvaro Àr pÄ mÄnga sÀtt en mardröm. Samtidigt finns det saker som vÀrmer, Àven nÀr det Àr som mörkast. En sÄn sak, som i alla fÄr mig att orka fortsÀtta den dagliga kamp vi nu befinner oss i, Àr vÄrt sÀtt att stÄ upp och stötta varandra.
För jag Àr inte bara imponerad och stolt över hur vÄr bransch försökt ta sitt ansvar och följt (de nÄgot luddiga) rekommendationerna. Jag Àr Àven imponerad över hur företagen ofta hÄllit ihop. De har stöttat varandra trots att det varit fritt fall, de har skapat nya erbjudanden och de har ofta hittat nya sÀtt att samarbeta. Jag Àr Àven glad över att vi har offentlig sektor som bÄde pÄ lokalt och regionalt plan stÀllt upp pÄ ett ofta riktigt bra sÀtt.
LÄt mig ge ett exempel pÄ detta: veckan efter krisen slog till skapade vi ett företagsrÄd. Detta för att snabbt fÄ grepp pÄ ett kaotiskt lÀge och för att kunna bolla vad vi nu ska göra tillsammans. I rÄdet hamnade, bland mÄnga andra fina företag, Merja Bergwall frÄn Arctic Guides i Abisko. Merja var en ny bekantskap för mig, men hon gjorde snabbt avtryck genom sina analyser, sin tydlighet och sitt snabba agerande.
Ganska snart förstod vi alla varför. Det visade sig att Merja rÄkade ha kvalifikationer utöver de vanliga. Hon hade erfarenhet av riskbedömningar och krisberedskap frÄn stora bolag och nationella sÀkerhetskommittéer, dÀr hon styrt genom kriser som 9/11, tsunamin, Fukushima och fÄgelinfluensan. Hon var alltsÄ inte bara vara en hejare pÄ att driva guideföretag, utan Àven en vÀn som rÄkade kunna nÄgot vi alla verkligen behövde.
Merja kom snabbt att ingÄ i ASSL Upgrade, det program vi sjösatte dÀr hundra företag fick betalt för att under vÄren vidareutbilda sig sÄ de kan stÄ bÀttre rustade nÀr tiderna vÀnder. Hon blev snabbt en del av det hela och delade frikostigt med sig av sin kunskap. Hon hjÀlpte oss ocksÄ att ta fram ett bra stöddokument för riskhantering av covid-19. Hon var kort sagt en bra vÀn att ha, bÄde för oss och för företagen, i tider av kris.
DĂ€rför kĂ€nns det extra bra att Merja i tisdags blev vĂ„r regions vinnare i Ă„rets upplaga av Stora Turismpriset, som hade fokus just pĂ„ företag som gjort nĂ„got ovĂ€ntat bra under coronakrisen. UtnĂ€mningen kĂ€ndes sjĂ€lvklar och jag ser det som ytterÂligare bevis pĂ„ en av mina starkaste övertygelser: ger du kĂ€rlek, sĂ„ fĂ„r du kĂ€rlek.
Konkurrensen om besökaren efter corona kommer att vara knivskarp. Jag Àr dock helt övertygad om att mycket av det som kommer att efterfrÄgas av morgondagens resenÀr Àr det vi har att erbjuda hÀr i Swedish Lapland. VÄr gemensamma uppgift Àr att se till att ta hand om denna efterfrÄgan och omvandla det till nytta för vÄra företag och för oss som bor hÀr uppe. Och jag Àr sÀker pÄ att vi kommer att lyckas.
För vi har inte bara gott om storslagen natur och upplevelser i vÀrldsklass. Vi har Àven ganska gott om vÀnner som Merja. VÀnner som stÄr dÀr med en varm utstrÀckt hand, redo att hjÀlpa till och bidra med det de kan. VÀnner, som tÄl en prövning.