Pengar är viktigt, men lön är inte allt. En bra chef, trevliga kollegor och balans mellan fritid och arbete är faktorer som toppar listorna när man undersöker vad unga arbetstagare efterfrågar hos en arbetsgivare. Samtidigt har parametrar som jämställdhet, inkludering och miljöarbete också blivit alltmer betydande vid val av arbetsplats. Era värderingar och vad ni gör kan i vissa fall vara det som attraherar mest.
Kanske har du som arbetsgivare också känt av detta? Vi på Tailorbird har stött på flera starka varumärken som tidigare knappt behövt söka personal som idag börjar få kämpigt. De här bolagen är inte dåliga arbetsgivare, tvärtom. Personalen trivs och är nöjda. Men när det tidigare räckt att "ha ett gott hjärta och bry sig" börjar de nu märka av att det inte längre sticker ut. Alla bjuder på frukt, tränar tillsammans och har proffsigt utförda karriärsidor. Nu krävs det ett strategiskt arbete för att påverka upplevelsen av varumärket i alla kontaktpunkter. Långt innan platsannonsen publiceras.
Självklart är vad som attraherar individuellt, men jag tror många önskar att ens arbetsplats agerar som en förebild. Man vill ha en arbetsplats som inspirerar till ansvarsfullt agerande. Oavsett om man brinner för mänskliga rättigheter, jämlikhet, klimatet eller energifrågan vill man att arbetsplatsen ska ta kampen och helst gå steget längre än vad man själv gör privat. Jag tror att det skaver för många att byta till en arbetsplats som tar mindre ansvar och gör mindre nytta än vad sin nuvarande gör. Det tar emot på samma sätt som det tar emot att gå ner i lön. Allra helst vill vi bli positivt överraskade av våra arbetsgivare. Samtidigt som våra förväntningar höjs så fort någon visar oss att det går att göra bättre.
Jag är övertygad om att vi bara är i början av ett skifte där arbetstagaren går från att enbart bry sig om vad hen personligen får till att mer och mer bry sig om vad ni faktiskt gör. Ett skifte från att löner, förmåner och arbetsmiljö räckt långt, till att ni förväntas ta ansvar för hela er leverantörskedja, vara opinionsbildare och vara en god samhällsaktör. Arbetsmarknaden är nu arbetstagarens och vi vill arbeta för starka varumärken med meningsfulla syften.