Vad är det som får dig att trivas och vilja komma tillbaka till en stad?
För mig är det är ett torg med restauranger och fik att slå sig ner i. Ett promenadstråk, skyltfönster att titta i och folkliv.
Ett som är säkert är att det inte beror på om staden är lättframkomlig med bil.
Ingen vattenspegel
I Luleå finns alltid biltrafiken med i diskussionerna kring centrala staden.
Det är inte så konstigt.
Centrum ligger på en halvö och begränsas av vatten. Vattenspeglarna som skulle kunna vara stora tillgångar är avskurna av breda vägar.
Det finns också en självklar vits i att det ska gå att köra bil igenom centrum.
Eller?
Tillfälligt torg
Att tillåta biltrafik på Smedjegatan avgjordes av Luleåborna själva i ett rådslag 2003. Sju av tio var för bilar och bussar.
Och så blev det.
Bussar, bilar och korsande gång- och cykeltrafikanter samsades.
När sedan Fritz Olsson och kvarteret Hunden skulle rivas hade vi en kort tid ett torg i AA-läge på Storgatan.
Många med mig upptäckte att vi plötsligt kunde se norra hamnen.
Då ville jag inte ha ett hus där. Eller kunde det ha byggts på ett sätt där det tillfälliga torget på något sätt kunde vara kvar?
Inget kaos
Bygget på kvarteret Hunden stängde tillfälligt biltrafiken på Smedjegatan.
Jag gissade att det var två år sedan.
Men i maj är det fyra år sedan rivningen av Fritz Olssonhuset inleddes.
Många tänkte då att det kommer att bli trafikkaos.
Och visst.
Det är köer på Kungsgatan när folk ska till och från sina arbeten.
Men nog har det ju gått.
Smedjegatan bussgata
Nu kommer diskussionen ännu en gång. Ska Smedjegatan fortfarande vara en bussgata eller ska biltrafiken släppas på?
Jag håller på bussgata.
Vi låser oss snabbt vid att som det är måste det alltid vara, men när alla byggplank tas ner kommer det se annorlunda ut.
Om biltrafiken inte släpps på på en gång så kan vi föreställa oss hur det skulle kunna se ut om gatan gjordes smalare.
Smalare gata och bredare trottoarer skulle göra stan trivsammare.
Det finns planer på att utveckla trekanten, parkeringen bakom Strand. En Smedjegata som bara trafikeras av bussar skulle påverka utvecklingen av norra hamnen positivt.
Guldläge
Jag tror att aldrig att politikerna kommer att ha ett sånt guldläge igen.
Luleåborna, även många av dem som tidigare varit negativa till att stänga Smedjegatan, har vant sig vid att köra andra vägar genom stan.
Det är mycket enklare att inte öppna en gata än att stänga en.
Det är bara för politikerna att ta chansen.
Endast systemet styr våra steg
Luleå kommun har satsat på att rusta upp Södra hamnplanen.
Men tillåt mig tvivla på att den blir någon succé om man inte får oss svårrattade Luleåbor att styra stegen i nord-sydlig riktning.
Vi är ju vana att gå öst-väst och det skulle väl möjligen vara Systembolaget som skulle får oss att ändra stegen.
Om Södra hamnen ska ha någon chans att bli folklig krävs att Smedjegatan blir ett gångstråk.
För någon spritfilial lär det väl inte bli där.