Under lördagen meddelade Luleå Hockey på sin hemsida att de gjorde en förlust på 4,9 miljoner kronor för säsongen 2016/17.
Det ekonomiska bakslaget har flera förklaringar.
När Sporten ringer upp Luleås vd Stefan Enbom säger han att det är framför allt minskade intäkter för publik, biljetter och säsongskort som ligger bakom miljonförlusten.
– Vi har kommunicerat hela vintern och våren att vi var på väg mo en förlust, så det här är ingen överraskning för oss, säger Enbom och fortsätter sedan:
– Vi hade budgeterat för ett nollresultat, men vi hade också budgeterat för ett visst publiksnitt och en intäkt för försäljningen av säsongskort. Vi har också tidigt vetat om att vi tappat intäkter på publik, biljettintäkter och säsongskort. För att hämta det hade vi varit tvungna att gå till slutspel, helst till semifinal som det blev året innan, men också gärna gå till final med tjejerna. I samma stund som vi åkte ut visste vi att vi skulle landa här.
På sin hemsida skriver Luleå Hockey att matchintäkter och kiosk- och souvenirintäkterna minskade med knappt tolv miljoner jämfört med säsongen 2015/16. Detta beror till stor del på ett minskat publiksnitt på 458 besökare per SHL-match.
En följd av förlusten på knappt fem miljoner gör att Luleå Hockey nu kommer skära i spelarbudgetarna. Både SHL-laget och SDHL-laget påverkas.
Totalt kommer nästa säsongs spelarbudgetar vara tre miljoner kronor lägre än vad de var i år.
– Vi har dragit ner spelarbudgeten något. Men det är också ett läge som gäller för de flesta klubbarna i ligan. Vi är inte direkt ensamma, säger Stefan Enbom.
Ni skriver på er hemsida att ni ska spara cirka sex miljoner kronor på sporten. Hur ska ni göra det?– Vi försöker hålla i plånboken i alla delar, från juniorverksamheten, till vårt SDHL-lag och herrarnas A-lag. Vi ska se över alla våra kostnader och var vi kan hålla igen, utan att det påverkar vår sportsliga verksamhet.
Vad är ert primära fokus – öka intäkterna eller minska kostnaderna?– Vi jobbar på båda fronter. Det är absolut så att huvudfokuset är att hitta vägar för att öka intäkterna. Det är den stora utmaningen. Att ta ner kostnaden för spelarbudgeten är relativt enkelt. Det svåra är att göra det och ändå ha en bra kvalitet på våra lag.
Enbom säger också att föreningen nu vill öka publiksnittet nästa säsong och även öka försäljningen av säsongskort.
– Där känner vi att vi är på helt rätt väg nu, säger han.
Luleå Hockeys egna kapital ligger nu på 7,8 miljoner kronor. På sin hemsida skriver Luleå att "föreningens kassa" samtidigt uppgår till 14,7 miljoner.
– Likviditetsmässigt har vi 14,7 miljoner på vårt bankkonto. Det absolut viktigaste för oss är att vi har pengar på banken, säger Enbom.