Vad blir skillnaden i slutändan?

INVIGNING. Signaturen ”Konsument i Luleå” frågar sig om öppnandet av Smedjegatan egentligen kommer gynna handeln centrum i slutändan.

INVIGNING. Signaturen ”Konsument i Luleå” frågar sig om öppnandet av Smedjegatan egentligen kommer gynna handeln centrum i slutändan.

Foto: Linnea Bergenudd

Norrbottens län2014-07-23 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är många som är glada att Smedjegatan har öppnat för bilar igen. Köpmannaordföranden skålade till och med i champagne för att centrum blir mer tillgängligt.

Stefan Tornberg och Carola Lidén från Centerpartiet skrev ett debattinlägg där det bland annat stod ”Det är viktigt att Luleå centrum ges möjlighet att utvecklas och bli attraktivt för affärer och företag”.

Men frågan är om det blir någon större skillnad för handeln i slutändan.

Visst blir det lättare att passera stan men hur många bilägare blir det som stannar?

Logistiken i centrum för bilförare är väldigt besvärlig ändå. Konsum och bland annat Systembolaget har flyttat till kanten av Storgatan nära Loet, där finns väldigt få parkeringsplatser och man kan få cirkulera runt länge innan man hittar nån.

Ofta har kedjor hittills haft två affärer i Luleå, en i centrum och en på Storheden. Det brukar sluta med att butiken i centrum stängs, Cervera och Djurmagasinet som ett exempel.

Jag anser helt enkelt att det finns för få intressanta affärer i centrum längre och de börjar ersättas av frisörer och skönhetssalonger.

Balansen har blivit snedvriden och det är svårt att göra något åt saken i det här läget när kommunen inte har utnyttjat det kommunala planmonopolet för att stoppa Storhedens expansion.