Stormarknadens baksmälla

stormaknaden. en plats där vi ofta luras att köpa sådant vi inte behöver.

stormaknaden. en plats där vi ofta luras att köpa sådant vi inte behöver.

Foto: Adam Ihse/TT

Norrbottens län2018-04-10 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De kronor kunder eventuellt tjänar på att handla på en stormarknad äts ofta upp med råge på grund av en rad bieffekter. Det har en familjeekonom kommit fram till. Den billigaste matkassen har den familj som går ner till den lokala butiken och handlar det som står på listan och som de verkligen behöver.

Räknar man på vad en bil verkligen kostar blir bilresan in till stan för att handla billigt ganska dyr. Risken med att handla på stormarknad är är också spontanköp. Reklamens makt är stor, mycket större än vi anar. Folk luras ofta att köpa sådant de varken behöver eller vill ha.

De billigastadsresorna blir i slutändan därför ganska dyra.

En tråkig biefffekt är dessutom att servicen hemmavid församras eller kanske rent av försvinner. Så budskapet är enkelt. Vill vi ha kvar butiken i närheten i morgon måste vi handla där idag.