Jag hajade till ordentligt när jag stod och slötittade på en digital reklampelare inne i Smedjan för en tid sedan.
Såg jag rätt? Där stod: ”Skolan i Luleå, En nationell förebild”. Därunder fanns Luleås stadsvapen och texten Luleå Kommun. ”Kom och träffa oss på rektyteringsmässan” var rubriken.
Det här betraktar jag som falsk marknadsföring. Kan man anmäla till konsumentombudsmannen? På vilket vis är vi en nationell förebild?
Luleå tappar placeringar i Lärarförbundets rankning år efter år.
Från LFs hemsida: ”Lärarförbundets rankning Bästa skolkommun sätter fokus på kommunernas viktiga roll som huvudmän för skolan. Vi utser Sveriges bästa skolkommuner för att uppmuntra kommuner som ger sina elever, lärare och skolledare goda förutsättningar. Förhoppningen är att Bästa skolkommun ska inspirera kommuner att satsa på dem som skapar den goda skolan – elever, lärare och skolledare.”
Vad ska man då säga om en kommun som Luleå, som gjort följande ”skolkarriär” de senaste åren? År 2015 låg vi på trejde plats, 2016 på sjunde plats och 2017 på 37:e plats. En inspirerande nationell förebild?
Det går inte att ersätta ett gediget, framsynt och bra utvecklingsarbete inom skolan, med reklam för att försöka ”putsa fasaden”. Falsk marknadsföring anser jag. Det är en hel del Kejsarens nya kläder över det här.