Under våren presenteras ett helhetsgrepp hur Luleå ska organiseras för framtiden. Av någon anledning tycks många av Luleås politiker tro att Smedjegatans öppnande, eller ej kan bli en stor fråga i valrörelsen.
Det finns till och med de som tror att Smedjegatans framtid har betydelse för att Luleåborna inte ska åka ut till Storheden .
Otroligt naivt, alldeles oavsett vad man gör med gatstumpen är det en skitsak för de allra flesta. Ur trafikplaneringssynpunkt har den marginell påverkan på centrumtrafiken.
Det enda betydelse gatan har är för miljön för de som bor i dess omedelbara närhet.
Tacka vet jag Storheden där finns allt, tom klädbutiker numera. Det är ytterst sällan jag åker in till centrala stan för shopping.
Det finns ingen anledning, allt finns på Storheden. Där finns stora avgiftsfria parkeringar, med gått om plats, nära till varuhuset gott om kassor, inga köer. Shop express underlättar handlandet. Inga lapplisor som kutar runt och oroar bilägarna.
Visserligen finns det kommunalpolitiker som med läpparnas bekännelse säger sig arbeta för centrumhandeln men de kan man inte ta på allvar, för de träffar man ofta ute på Storheden.
Luleås centrum byggdes på hästkärrornas tid, det finns politiker som fortfarande inte förstår det. De tror på fullt allvar att om man bara förtätar bebyggelsen i centrum, så löser det sig automatiskt med trafiken, om någon gatstump här och där stängs av eller öppnas.
Om man vill underlätta för shopping i kommunen borde man i stället fundera över hur trafiken ska styras till och från Storheden, där finns ett problem för framtiden att lösa.
Finns det fortfarande politiker som tror på centrumhandeln borde de i så fall föreslå ett antal stora avgiftsfria parkeringar i direkt anslutning till centrum, men det är naturligtvis en utopi. Verkligheten ser ju faktiskt annorlunda ut, förhoppningsvis förstår våra kommunpolitiker det så småningom