Svar till Bertil Bartholdson (NSD 16 februari): Luften i Luleå centrum är skadlig för hälsan. Trafikens alltför stora utsläpp av kvävedioxid leder i många fall till sänkt lungfunktion, sjukdom och för tidig död. Därför har Naturvårdsverket och länsstyrelsen krävt att Luleå kommun faktiskt gör någonting åt saken.
Nu finns ett åtgärdsprogram med 31 punkter som fullmäktige ska besluta om. Avsikten är att få fler lulebor att ta bussen, cykla eller gå i centrum i stället för att ta bilen. Några av åtgärderna handlar om att centrums fyrfiliga trafikleder ska få en mer rättvis fördelning mellan olika trafikslag. Det är bra idéer för både bättre luft och en trevligare stad.
Andra förslag handlar om att förändra attityder och resvanor, utbyggd kollektivtrafik, bättre cykelbanor. Bra punkter är också samlastningscentral för varuleveranser till kommunens verksamheter och förbud för tunga och farliga transporter på Bergnäsbron. Över huvud taget är det ett problem att mer än hälften av trafiken i centrum består av genomfartstrafik.
Många av punkterna handlar om att frågorna ska utredas, och visst finns det risk för att olika åtgärder sinkas. Programmet hade också kunnat vara skarpare, exempelvis i fråga om bilparkeringar. Det är ändå glädjande att Socialdemokraterna ställer sig positiva till de samlade förslagen. I fullmäktige kommer de borgerliga partierna med all sannolikhet stå ensamma i sitt försvar för kvävedioxiden.
I många år har diskussionen om trafiken i Luleå centrum bara handlat om en enda gata – Smedjegatan. Sedan gatan blev knutpunkt för bussarna, anser Miljöpartiet att den aldrig borde ha öppnats för biltrafik.
Då hade gatan kunnat utformas för smidigare bussbyten och plats för gång och cykel, men prestige har tyvärr legat i vägen.
Bertil Bartholdson, Vänsterpartiet, är överraskad över att Miljöpartiet inte längre kräver stängd biltrafik på Smedjegatan. Men svaret är att vi äntligen fått en konstruktiv diskussion om hela centrums miljö och biltrafik. Då ska vi inte åter begränsa oss till att prata om en enda gata.
I dag planerar Luleå kommun ett nytt resecentrum i Storgatans förlängning vid järnvägen. Då flyttas även knutpunkten för lokalbussarna. Det vore därför inte rimligt att bygga om Smedjegatan till höga kostnader, när vi vet att det bara blir en tillfällig lösning.
Miljöpartiet tror mer på åtgärder som ger en allmän minskning av biltrafiken i hela Luleå centrum, än att bara flytta trafiken mellan olika gator.
Gruppledare Miljöpartiet Luleå