Jag kan bara hålla med Elin Bryggare i allt hon skriver i NSD den 18/12. Vill tillägga att det inte bara är ett irriterande vardagsprobelm. Det är också ett stort ekonomiskt problem.
Min man har alzheimers sjukdom och blir ofta uppringd av olika telefonörer med olika erbjudanden. Det kan gälla abonnemang på olika lotterier, tidningar, telefonabbonemang, ja vad som helst.
Han har inte möjlighet att förstå innehållet i det som sägs i telefonen och ta ställning till beställning. Utan när telefonförsäljaren rabblat upp sin ramsa och frågar om han ska slå till så har han svarat Ja utan att veta till vad.
Har skaffat NIX-telefon, men då försäljare har rätt att ringa till tidigare kunder och vi varit kunder på många ställen så blir det ingen trygghet.
Det gäller tusentals kronor varje år som vi får betala och många timmar i telefonen innan man lyckas stoppa abbonemangen som vi inte ville ha. För att inte tala om den tid det tar, vänta i telefonkö, få pratat med någon som inte ”kan göra något ”, ” Måste tala med min chef” och lovar att ringa upp men gör det aldrig och så vidare.
Jag kan inte förstå att det är den ”lurade” som ska bevisa sina problem att förstå, det borde ju vara den som tar initiativet som borde rätta till det som blir fel.
För att korta av förhandlingstiden så har jag ibland ljugit och sagt att min man har dött och då kan det gå fortare att få ett slut. Men det känns absolut inte bra. Det är dags att snarast förbjuda telefonförsäljning.