Är det värt våra liv?

Vägsalt. Den eviga debatten om saltning av vintervägar har blossat upp på nytt.

Vägsalt. Den eviga debatten om saltning av vintervägar har blossat upp på nytt.

Foto: Kurt Engström

Norrbottens län2015-11-10 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att använda salt för att halkbekämpa hela väg E 10 är inte hållbart. Man kan inte använda samma metod för kust, inland och fjäll. Man måste anpassa metod efter lokala förutsättningar.

Bortsett från att man varit något sen på att ploga E10 ett par gånger tidigare år, har E 10 genom Gällivare kommun varit hyfsad vintertid. Halka har inte varit ett problem mer än några enstaka dagar per år. I dag ser det annorlunda ut.

Istället för plogad väg och sandade korsningar har vi nu snömodd att slira oss fram i. När temperaturen sjunker, fryser den ”saltsjö” vi kör på. Blixthalkan kommer senare och varar längre.

Det har alltid funnits vilt längs vägen, men efter saltningen började, är det nu garanti att se renar längs vägen. Viltstängsel saknas och då olyckor där någon väjt för djur och krockat, med mötande trafik eller träd, inte räknas som viltolycka, blir det lätt att bara titta i statistiken och säga att ”saltet inte dödar”.

Det blir inte bättre av den minskade sikten, när vindrutor, lampor och extraljus kletar igen. Det kan gå några dunkar spolarvätska per vecka för de som pendlar längs vägen, ändå är sikten låg, bilen skitig och rosten ökar.

Är det värt trafiksäkerhet, miljö, och liv, för att spara en slant åt trafikverket?