Elavbrott var fjärde dag

När det är strömlöst på Stockholms central är det en riksnyhet. När Skatamarksbygden har haft 100 strömavbrott under ett år, bemödar sig verkställande direktören för Bodens Energi AB inte ens att svara på berördas mejl.

När det är strömlöst på Stockholms central är det en riksnyhet. När Skatamarksbygden har haft 100 strömavbrott under ett år, bemödar sig verkställande direktören för Bodens Energi AB inte ens att svara på berördas mejl.

Foto: Victor Lundberg / TT

Luleå2020-01-22 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Med anledning av att vi boende i Skatamarksbygden haft närmare 100 strömavbrott under 2019 skickade jag för en tid sedan ett mejl till verkställande direktören för Boden Nät AB.

Här handlar det inte om att daska iväg ett enkelt mejl, nej det krävs e-legitimation för att åstadkomma den kontakten.

Upprepade kortare och längre strömavbrott sliter på hushållsmaskiner och annan teknisk utrustning som behöver strömförsörjning för att fungera. Under året har det förekommit allt från trasiga batteriladdare till dyra haverier som till exempel bergvärmepump, datorer, kylar och frysar.

Vi är flera i bygden som har sådan teknisk utrustning som automatiskt loggar strömavbrott, så att avbrotten verkligen ägt rum vet såväl vi boende som ­Bodens Energi AB (BEAB).

Min fråga till verkställande direktören löd: Hur avser BEAB kompensera oss för dessa upprepade strömavbrott och de olägenheter som detta fört med sig?

Jag har inte ens fått en ­bekräftelse på att verkställande direktören mottagit och läst mitt mejl, ännu mindre har BEAB presenterat något förslag till kompensation eller någon långsiktlig lösning på strömförsörjningen inom Skatamarksbygden.

När avser BEAB reagera på annat sätt än att man fortsätter att skicka ut räkningar på dyra nätavgifter?

Läs mer om